Monday, July 01, 2013

Fransk filmkväll

Vi såg En oväntad vänskap härom dagen, det är en film det pratats väldigt mycket om i min omgivning och nu var det dags att se om lovorden stämde. Filmen hade en liten gnutta En kvinnas doft och en liten gnutta Rain Man i sig, men det var en historia som hade en mer positiv känsla rakt igenom, mer en komedi än en dramafilm. Feel good-filmer brukar ha en tendens att var lite smöriga, men i den fällan tycker jag aldrig att den här filmen föll. En hel del skratt, några mörkare partier, som man lyckades balansera på ett bra sätt. Jag har full förståelse för att den här filmen blivit så pass omtyckt, den är verkligen svår att ogilla. De två huvudrollerna görs på ett mycket bra sätt och det är de två som gör filmen, deras samspel känns naturligt och gör att man bryr sig om hur det går för dem. Det är inte ofta jag ser fransk film, europeisk film överlag är något som jag inte ser så pass ofta som jag kanske borde. Lore, som vi såg på bio, var en tysk, briljant film och En oväntad vänskap var även den en film bör ses, så kanske är dags för mig att försöka se mer film från länderna i Europa, det verkar finnas en hel del att upptäcka och uppskatta.

Dagens låt: Oasis - Sunday morning call

0 Comments:

Post a Comment

<< Home