Monday, June 17, 2013

Topplista

Jag har börjat läsa igenom senaste Sonic Magazine, där rankar man de 100 bästa svenska skivorna genom tiderna. Att göra en sådan lista måste vara i princip omöjligt, både att sålla ut vilka som ska vara med och sedan i vilken ordning man ska sätta dem. Min favorit, Weeping Willows-Broken Promise Land, hade hamnat på plats 67 och det får väl ses som helt okej. Songs of Soil var 97:a och även om jag hade satt den klart högre var det roligt att se att den fick en plats. Det finns mängder av bra svensk musik, så det är svårt att sia om vilka skivor som kommer att dyka upp på 60 platser jag har kvar att utforska. Det är ingen vågad gissning att Jakob Hellmans mästerverk kommer med, Håkan Hellström och Stina Nordenstam vet jag håller till i toppen av listan och det kan jag förstå. Jag gillar listor och uppskattar verkligen när sådana här listor sätts ihop, speciellt när det är av personer som har någorlunda samma uppfattning som jag har om vad som är bra musik och vad som är dåligt. Först tänkte jag ge mig på en egen topp tio, men det skulle bli för svårt och jag är rädd att jag skulle missa någon utan riktig förberedelse. Några skivor jag dock skulle haft med på en topplista är:
Weeping Willows - BPL
Magnus Carlson - Allt är bara du, du, du
Franke - Optimismens hån
Christian Kjellvander - Songs from a two room chapel
Songs of soil - Painted trees of ghostwood
Paus - Paus
Mattias Alkberg - Anarkist
Thåström - Skebokvarnsv 209
Traste Lindens Kvintett - Jolly Bob går i land
Popsicle - Lacquer
Jakob Hellman - ...och det stora havet
Sen måste ju såklart Soundtrack of our Lives in, Hederos & Hellberg, Magnus Ekelund & Stålet, Nordpolen, Moneybrothers andra skiva, Ebba Grön, Imperiet, lite svensk trallpunk, Tommy Körberg, Perssons Pack, Brainpool, ja det hade nog kunnat bli en knivig lista att sätta ihop. Jag hoppas inte Sonic gör mig missnöjd med sin, då kanske jag måste göra en egen ändå.

Dagens låt: Ebba Grön - Mental Istid

0 Comments:

Post a Comment

<< Home