Saturday, June 29, 2013

Whiskyprovning

Igår var jag med om en ganska unik upplevelse, jag fick nämligen för första gången smaka på min egen whisky. Vi var på provning hos Mackmyra och testade vår treåriga tunna, tre år och sex dagar var den för att vara exakt och det är efter tre år den fyller whisky. Jag provade från samma tunna för cirka 18 månader sedan, då var den enbart drickbar med lite vatten i, men nu hade den verkligen vuxit på sig och smakade riktigt bra även utan vatten, trots att styrkan låg på 59%. En fjärdedel av tunnan är min och därför är jag mycket spänd inför tappningen, som kommer att ske i juli för att sedan vara redo att levereras i september. Jag är delägare i en annan tunna också, där jag och pappa delar på en fjärdedel, den har åtminstone 18 månader kvar tills dess att den är vuxen, men det är verkligen en rolig grej det här. Att ha sin alldeles egna whisky som ligger och mognar och väntar på att bli drickduglig är speciellt för mig, som är mycket förtjust i denna ljuva dryck. Jag kan inte speciellt mycket om själva skapandet, hur det går till och vad som avgör smaker och så kan jag bara lite om, men jag försöker snappa upp det som berättas under de här provningarna, då man omges med folk som verkligen inte verkar ha något annat intresse i livet än whisky, ungefär som jag och Liverpool. Om några månader levereras den i alla fall, min whisky, och med tanke på hur bra den smakade igår ser jag fram emot det mycket.

Dagens låt: Oasis - Roll with it

0 Comments:

Post a Comment

<< Home