Sunday, May 12, 2013

Spelarbetyg, defensiven

En omgång kvar, dags för lite spelarkritik. De får betyg i skalan 1-6, där en etta är Traore-klass och en sexa är Carra-klass. Jag börjar med defensiven idag:

Målvakter:

Pepe Reina: Inledde säsongen otroligt svajigt, vilket delvis kan förklaras av skador och en backlinje som inte riktigt ville sätta sig. Det ska dock sägas att Reina måste kunna vara en mer stadig hjälp för en ostrukturerad backlinje och tabbarna är något för många för att det ska vara okej. Under avslutningen av säsongen har Reina kommit igång och de sista tio omgångarna har han börjat stå för en hel del fina räddningar. Hans spel med fötterna känns dock mer osäkert än de gjort tidigare och det är synd med tanke på att vi spelar med mycket bollrullande mellan målvakt och backlinje. Jag hade hoppats att Reinas utveckling av svagheterna gått framåt efter alla år i England, men svagheterna i luftspelet finns kvar och det har lett till problem även den här säsongen. Reinas avslutning drar up betyget en aning, men som helhet kan han inte vara nöjd med det här spelåret. Finns han kvar i vår trupp nästa säsong vill jag ha honom med och presterande från omgång ett.
Betyg: 2,5

Brad Jones: Jag trodde inte man skulle få se honom i annat än någon cupmatch, men med Reinas skadeproblem blev det fler matcher än väntat. Jones gjorde vad man kunde kräva av honom, varken mer eller mindre. Han känns ändå som en mer stabil andremålvakt än vi haft på många år. Han har kanske inte pondusen som krävs för att konkurrera om platsen som förstemålvakt och hade jag fått välja hade jag hellre haft en lite äldre andremålvakt, typ Friedel, Schwarzer, men efter sina förutsättningar och mina förväntningar har Jones gjort en godkänd säsong.
Betyg: 3

Backar:

Glen Johnson: En spelare som jag inte blir riktigt klok på, han blandar fantastiska offensiva insatser, med att helt tappa bort spelare på fasta situationer. Johnson har i år varit lidande av att vårt mittlås inte riktigt klickat, för det krävs en stavil defensiv för att vi ska ha råd med hans bristfälliga försvarsspel. Offensivt är han en av ligans klart bästa högerbackar och han är en spelare vi borde kunna unna oss i startelvan, men jag hade önskat se fler poäng av honom för att den offensiva delen ska vara mer än godkänd under det året också.
Betyg: 3

Andre Wisdom: Jag blev förvånad första gången jag såg honom i startelvan, men han har visat sig vara en ganska stabil försvarsbackup. Han är fortfarande väldigt ung och gör den del misstag, men han är stark och ganska skicklig på att stå rätt i försvaret. Frågetecken för hans offensiv, hans inlägg från ytterbacksplatsen har inte direkt varit något man jublat över. Wisdom är ingen startspelare, inte än, men med rätt utveckling kan han säkert bli för oss vad spelare som O´Shea och Brown varit för United i många år.
Betyg: 3

Martin Skrtel: Det började med en blindpass till Tevez i hemmamötet med City, därefter har vår tidigare så stabile slovak fortsatt att bjuda på osäkra insatser. Han har dragit på sig alldeles för många frisparkar, visat stor osäkerhet i passningsspelet och kommit på mellanhand för många gånger. Det passar inte Skrtel att vara bollförande och därför känns det mycket tveksamt om han någon gång kommer att vara en spelare för Brendan Rodgers startelva. Den här säsongen har inte ens Skrtels styrkor fungerat och då kan det inte bli annat än underkänt.
Betyg: 1,5

Jamie Carragher: Jag trodde inte jag skulle få se Kung Carra ordinarie igen, utan mer som en spelare som kom in och avlastade vid skador och avstängningar. När vår backlinje inte synkade satte dock Rodgers in Carra från start igen och där har han blivit kvar. Spelmässigt tycker jag Carra varit bättre än på ett par år och förutom misstaget mot Zenit har han i stort sett varit klockren i sitt agerande på planen. Laget har känts stabilare, målen bakåt har blivit färre och prestationerna har blivit bättre. Att Carra slutar efter den här säsongen känns tråkigt, men att han får avsluta med en sån här kanonsäsong känns fantastiskt.
Betyg: 5

Daniel Agger: Dansken har äntligen fått vara skadefri under en längre period och det har verkligen varit på tiden, precis som resten av våra försvarsspelare har han dock varit svajig i sitt spel. Många gånger har han kommit fel, speciellt på fasta situationer, men även i spelet, och det känns inte som om han är en spelare som kan leda vår backlinje nu när Carra försvinner. Han är duktig med bollen och passar därför in i Rodgers spelsystem, men han borde kunna göra bättre ifrån sig i luftspelet. Det är inte ofta han nockar bort hörnor eller inlägg och det är alldeles för sällan han prickar mål med sina offensiva nickar. Jag kräver mer av Agger än det han visat upp i år, nästa säsong får han en ny mittbackskollega och då är det verkligen upp till bevis, om han ska vara den världsback han haft potential att bli är det dags då.
Betyg: 2,5

Jose Enrique: Ytterligare än ojämn spelare, utanför laget under början av säsongen, sedan yttermittfältare i några matcher och under andra halvan av säsongen given som vänsterback. Enrique är stark, väldigt duktig på att återerövra boll, men med boll kan han ibland vara seg och omständig. Jag tycker dock att Enrique visat under avslutningen av säsongen att han håller som vänsterback i laget, men han behöver utmanas och inte känna sig given. Jag önskar mer av honom i offensiven, det har blivit för lite av hans utflykter i motståndarna straffområde i år och det måste det bli ändring på nästa år.
Betyg: 2,5

Martin Kelly: Som vanligt åkte Kelly på en skada när han var på väg att ta plats i startelvan, under långa perioder höll han högerbacksplatsen och tvingade över Johnson till vänster. Skadan han åkte på var oturlig ovh olycklig. Jag tror på Kelly, men nästa säsong måste han vara frisk och han måste prestera, för jag är övertygad om att det komma in nya spelare som konkurrerar om hans plats. Från början skulle Kelly vara en mittback och att döma av hans spel tror jag att det är där han passar bäst, men frågan är om han någon gång kommer att ta hem en ordinarie position centralt i backlinjen.
Betyg: 3

0 Comments:

Post a Comment

<< Home