Saturday, May 04, 2013

Magnus med symfoniorkester

Jag har sett Magnus Carlon uppträda rätt många gånger, i olika sammanhang. Jag har sett honom med Weeping Willows ett tiotal gånger, solo ett par gånger, med Moon Ray Quintet, med Augustifamiljen och igår fick jag chansen att se honom med en ny uppbackning. Det var i Konserthuset Magnus sjöng och med sig hade han Helen Sjöholm och Gävle Symfoniorkester. Låtarna som spelades var en blandning av Nick Cave, Depeche Mode, Elvis Costello, Joy Division, Chris Isaak och andra högkvalitativa låtar. Från det att man kom in på scenen och körde igång med Enjoy the silence var det bara att sjunka ner i stolen och njuta av det som bjöds. Arrangemangen var överlag mycket bra, kanske allra bäst var versionen av David Bowies Heroes, som fick avsluta den första akten. Helen Sjöholm passade in bra som komplement till Magnus, hennes röst är lite för skolad för att jag ska uppskatta den, men tillsammans med Magnus stämma gjorde den sig bättre och flera av låtarna man gjorde tillsammans lyfte till höga höjder. Bäst på scenen var, givetvis, Magnus, i låtar som Love letter och Wicked game dominerade han på egen hand, för att sedan se till att duetterna med Sjöholm blev något alldeles extra. Jag kunde inte låta bli att tänka på hur oerhört häftigt det skulle vara att få se Weeping Willows spela med uppbackning av en symfoniorkester, låtarna från de två första mästerverken skulle kunna bli hur bra som helst. Gårdagens spelning var i alla fall fantastiskt bra och jag hoppas verkligen att jag får chansen att höra Magnus sjunga med en symfoniorkester fler gånger, det gav onekligen mersmak.

Dagens låt: Magnus Carlson - Lean on me

0 Comments:

Post a Comment

<< Home