Thursday, May 09, 2013

Inspiration från Gessle

Jag har blivit inspirerad av Per Gessle. Den meningen trodde jag inte att jag någon gång skulle få anledning att skriva, men efter att ha lyssnat på briljante Kristoffer Triumfs intervju med Gyllene Tiders frontman fick jag inspiration inför sommaren. Triumf tog upp att han hört att Gessle lyssnade på en ny skiva varje dag, i samband med att han tog en promenad. Detta stämde tydligen inte helt, men det fick mig att tänka på att det är något jag borde ge mig på i sommar. Jag brukar promenera en hel del när jag har lov, för att få komma ut ur lägenheten en stund varje dag, förra sommaren lyssnade jag igenom alla tsknas-avsnitt, men nu har jag ingen ny pod som kan ta över den rollen. I stället blir det ett bra tillfälle att försöka upptäcka ny musik, genom att lyssna på en ny skiva varje promenad. Jag har flera band och flera skivor som jag känt att jag borde lyssna på, utan att ha tagit tag i det, med den här taktiken kommer jag hinna med flera av dem under min ledighet. Idag smygstartade jag mitt lilla projekt, då jag under min promenad lyssnade igenom James Blakes nya skiva Overgrown. Blake kommer till Way out West i sommar och därför har jag lyssnat en del på hans förra skiva de senaste månaderna, den nya hade jag dock inte hunnit med, men det gjorde jag nu. Stämningen i skivan var väldigt speciell och låtarna växte samman på ett naturligt sätt, kanske att det blev lite enformigt under några stunder, men som helhet en kanonbra platta. Jag har en hel del skivor på kö till nästa promenad, så tack vare Per Gessle har jag alltså ett trevligt projekt framför mig.

Dagens låt: James Blake - Overgrown

0 Comments:

Post a Comment

<< Home