Monday, March 18, 2013

Fel plats

Bandysäsongen är slut och igår spelades finalen för första gången på Friends Arena, ett tilltag som jag har lite svårt att acceptera. Jag har fått uppleva två finaler på Studenternas och det har varit otroligt stort, trots att ingen av dem givit något SM-guld. Det finns flera anledningar till att jag vill ha kvar finalen i Uppsala. Den första är att jag vill att bandy ska spelas utomhus. Igår var det ett par minusgrader och solsken, att då gå in i en arena och spela inomhus är fel. En annan stor anledning till mitt missnöje är att jag är emot alla dessa gigantiska arenabyggen som i mångt och mycket tar bort den stämning som hör hemma runt idrotten. Jag kan förstå att klubbarna bygger större arenor, för att tjäna mer pengar och få in mer folk, men i en final på neutral plan ska det inte ha någon betydelse. På Friends Arena är det sittplatser, man ska stå på en bandyfinal. Dessutom är det så att bandyn varit relativt förskonad från kommersialiseringen som tar över idrotten, det har inte varit pengarna som styrt i samma utsträckning som i de större, mer stadsbaserade, idrotterna, men nu spelar man alltså sin final på samma plats som vinnaren i Melodifestivalen korades. Bandyn är en sport där traditionen alltid känts viktig, även om finalen inte alltid spelats i Uppsala har det blivit en speciell plats för oss bandyfantaster. Studenternas har varit bandyns arena, där bandysporten firar sin final. Nu håller bandyn till på en fotbollsarena, inklämd mellan musik och fotboll. Jag var på plats under snöfinalen och förstår att det finns fördelar med att ha inomhusmatch, men det är verkligen inte många gånger det snöar sådana mängder som det gjorde då. Man spelar ju inte alla fotbollsfinaler inomhus för att skydda sig från regn. Jag vill ha tillbaka finalen på Studenternas och jag vill ha tillbaka Bollnäs GIF i finalen.

Dagens låt: Songs: Ohia - The black crow Vila i frid Jason Molina.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home