Tuesday, March 19, 2013

Det kunde varit annorlunda

Michael Owen har bestämt sig att lägga av med fotbollen, en nyhet som kanske inte kommer som någon stor överraskning, då hans skadelista börjar bli längre än vad som är hälsosamt. När Owen slog igenom i Liverpool i slutet av 90-talet var han en av mina stora favoriter, en local lad som vräkte in mål för laget. Han följde i Fowlers fotspår, men byggde sitt spel mer på snabbhet och hade en förmåga att springa ifrån de flesta backlinjerna han ställdes mot. Han fick ett enormt genombrott med sitt mål mot Argentina i VM98, samma match som Beckham drog på sig rött kort efter en eftersläng på Diego Simeone. Owen hade alla möjligheter att bli en legend på Anfield, i samma anda som Gerrard och Carragher, men någonstans på vägen gick det fel. I samband med att Rafa Benitez kom till klubben började det ryktas intensivt om att Owen var på väg bort från klubben och med liten tid kvar på kontraktet tvingades Liverpool acceptera ett relativt lågt bud från Real Madrid. Övergången blev slutet på kärlekssagan mellan Owen och Liverpool, i stället för att bli den legend han hade kunnat bli har han gjort en hel del saker som fått oss fans att känna avsmak för honom. När han lämnade Real hamnade han i Newcastle, där han mest var skadad, efter det kontraktets utgång gjorde Owen något som är mycket svårt att acceptera. Sin skadehistorik till trots fick Owen erbjudande av Manchester United, en klubb som jag inte behöver förklara mitt hat för, och var helt plötsligt en av de anfallare som Alex Ferguson hade till förfogande vid sina laguttagningar. Där försvann den sista lilla gnutta respekt jag hade kvar för honom och det är ingen tvekan om att hans karriär inte blev vad jag hoppades på när jag var yngre. Faktum är att Owen aldrig var bättre än han var hos oss, hans snabbhet har försvunnit mer och mer med åren och med skadorna. Att han slutar känner jag mig rätt likgiltig för, men visst påminner hans besked mig lite grand om de goda tider han hade i Liverpool och jag kan inte låta bli att tänka på hur det kunnat bli om han stannat på rätt ställe under hela karriären, precis som hans gode vän Kung Carra.

Dagens låt: Håkan Hellström - Det kommer aldrig va över för mig

0 Comments:

Post a Comment

<< Home