Monday, March 22, 2010

Världens bästa låtar, plats 9

9. Tindersticks - Tiny tears
Jag hade lyssnat på Tindersticks ganska länge när jag hörde den här låten för första gången och även om jag redan innan visste vilket bra band de var, blev jag än mer övertygad när jag hört klart Tiny tears. Det här är en otroligt stark låt, texten är grymt bra skriven och ger låten en känsla som är snudd på unik. Formuleringarna är snygga och beskriver låtens tema på ett klockrent sätt:

How can you hurt someone so much your supposed to care for
Someone you said youd always be there for
But when that water breaks you know youre gonna cry, cry
When those tears start rolling youll be back

Jag minns att jag första gångerna lyssnade på låten i hörlurar, låten blev då nästan uppslukande. Det är något i den som verkligen drar en med, trots att den onekligen är mycket långsam i tempot. Sången är mörk, första gångerna jag hörde bandet tänkte jag på Nick Cave, men ju mer jag lyssnat, desto mer unik har Stuart Staples blivit. Även om melodin inte är det starkaste i låten bidrar den till att det här blir ett riktigt mästerverk. Jag hoppas verkligen att jag någon gång får chansen att se detta band live, att döma av de klipp jag sett på youtube har de förmågan att återskapa känslan från sina skivor även live. De är intensiva på ett sätt som jag inte upplevt hos speciellt många andra artister och deras låtarrangemang är mästerliga. Det var ingen tvekan om vilken låt jag skulle välja med dem på listan, även om t.ex Another night in även den är suverän. Tiny tears är dock i en klass för sig, vad annat kan man vara med sådana här formukeleringar:

Tiny tears make up an ocean
Tiny tears make up a sea
Let them pour out, pour out all over
Dont let them pour all over me

0 Comments:

Post a Comment

<< Home