Saturday, March 20, 2010

Världens bästa låtar, plats 11

11. The Jam - Down in a tube station at midnight
The Jam med Paul Weller var en mycket, mycket bra grupp när det begav sig och det här är min favorit bland deras högkvalitativa musik. Introt är riktigt snyggt och sedan tar Jam lyssnaren med sig genom den brittiska tunnelbanan. Det är många snygga övergångar i låten, som jag gillar riktigt mycket och jag har alltid blivit på gott humör av att lyssna på den. Texten är ganska tragisk, men väldigt välskriven, det är tydligt och bra. Man får en tydlig bild av hur det ser ut, skitighet och osäkerheten beskrivs på ett suveränt sätt.
Min favoritdel i låten är den som börjar med "I first felt a fist, and then a kick", där får låten än mer tyngd och det blir ännu tydligare vad som kommer att behandlas. Tempot i låten är en annan av låtens styrkor, det varierar, men det finns inga riktiga svackor, i stället är det här en riktig genomkörare. I sommar har vi äran att få se Paul Weller live, även om han kanske inte kommer att köra just den här låten är jag övertygad om att det kommer bli en mäktig upplevelse.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home