Monday, March 15, 2010

Världens bästa låtar, plats 13

13. Stone Roses - Made of stone
Det tog ett tag för mig innan jag insåg hur pass bra Stone Roses var, men när jag väl tog mig tid att lyssna aktivt på deras musik insåg jag att det var något alldeles speciellt. Ian Brown har en mycket bra röst och medlodierna är både medryckande och intressanta. De har gjort många riktigt bra låtar, men det är den här som jag gillar allra mest. En stor anledning till det är den magnifika refrängen, kanske en av de allra bästa refränger jag hört. Uppbyggnaden till den är väldigt välgjord, inledningen med gitarrslingan, Browns speciella röst och sedan upptrappningen, allt är riktigt snyggt. Gitarrsolot i låtens slut passar bra in och hela den instrumentala delen innan den sista refrängen bidrar till stämningen i låten. Få sångare hade så häftig stil på scenen som Ian Brown, han rörde sig på ett väldigt eget sätt när Stone Roses spelade, bevis på det här. Han verkar ha ändrat sin stil en aning under de senaste åren, men det finns fortfarande spår kvar av hans karaktäristiska stil när han uppträder solo. Det grämer mig en aning att jag missade hans konsert i Stockholm nyligen, men eftersom anledningen till att jag inte var där var vår resa till Liverpool gick det ändå ganska snabbt att smälta. Hur som helst, Ian Brown och Stone Roses är kvalitet rakt igenom.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home