Sunday, March 14, 2010

Världens bästa låtar, plats 14

14. Glasvegas - Flowers and football tops
Glasvegas är ett av de bästa nya band som jag upptäckt de senaste åren och deras debutskiva är en av de skivor som jag spelat mest sedan jag köpte den, för ett drygt år sedan. Det finns många bra låtar på skivan, men den allra bästa är Flowers and football tops. Inledningen är tyst, det tar nästan en halv minut innan låten kommer igång, men när den kommer igång dras man verkligen med i låten. Dialekten hos sångaren är underbar, tyngden i musiken är väldigt häftig och den känslosamma texten går verkligen fram till lyssnaren. Avslutningen, när sångaren tyst sjunger You are my sunshine... gör att låten höjer sig ännu ett snäpp och bidrar till att det blir ett riktigt mästerverk. Min favoritdel av låten är annars inledningen, när trummorna kommer igång och sedan sången börjar att ljuda. Man dras genast med i den tragiska berättelsen som låten behandlar. Jag hade ett tag funderingar på att välja It´s my own cheating heart that makes me cry eller Fuck you, it´s over när jag skulle plocka ut vilken Glasvegas låt som skulle in på listan, men det är ändå den här som gjort starkast intryck på mig och när den spelades live på Cirkus var det nästan så att jag fick gåshud. Det skrevs och pratades mycket om hypen kring Glasvegas, men det är ingen tvekan om att de förtjänade alla bra betyg och all bra kritik som de fick när de släppte sitt album och det är den här låten ett bra bevis på.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home