Thursday, March 18, 2010

Världens bästa låtar, plats 12

12. Embrace - Fireworks
Den här låten var med på en blandskiva som jag fick av en bekant till syster, jag tog med skivan ut i bilen och hade den där. När jag hörde den här låten första gången blev jag helt såld, jag tog bilen överallt för att få en anledning till att lyssna på den om och om igen. Bitvis tycker jag att den påminner om The Verves låt som återfanns tidigare på listan, men den här har en dimension till. Sången är stark och texten är enkel att ta till sig. Refrängen är stark, jag älskar sättet som sångaren ändrar både röstläge och tempo i den, det ger hela låten en känslosam inramning som är omöjlig att inte fastna för. Embrace som grupp är ganska ojämna, de har några låtar till som är bra, men ingen kommer i närheten av det här mästerverket. Textens inledning drar med en direkt:

I stretched over to reach you
I tried to meet you, I've been wrong
Now the fireworks in me are all gone
It's time I realised

Refrängen fortsätter att spela på samma tema:

And I won't need convincing
I've seen enough to want to try and change things
You fell in love, I fell in line
I thought I found my place
Before I knew how much it cost to play it safe

Avslutningen är mycket stark:

Could i leave you?
I never let you down

Jag gillade den här låten från första lyssningen och tycker fortfarande att den är så bra att man nästan kan få gåshud av att lyssna på den på hög volym. Den har en given plats på listan och hade mycket väl kunnat hamna högre upp, men konkurrensen är knivskarp.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home