Sunday, March 21, 2010

Världens bästa låtar, plats 10

10. Band of Horses - The Funeral
Det här är ett av mina absoluta favoritband, jag upptäckte dem när de släppt sin andra skiva och det tog inte lång tid innan jag hade båda i min samling. En anledning till att jag gillar dem skarpt är att de gjort en av de bästa spelningar jag någonsin besökt. Det var på Debaser Medis i Stockholm och det var den första riktiga konsert som jag och Malin var på tillsammans. Band of Horses uppvisning på scenen var makalös och bitvis var det så bra att man rös. Det var inte lätt att välja vilken av deras låtar som skulle få en plats på den här listan, i slutändan stod det mellan den här och No one´s gonna love you, men valet föll alltså på The Funeral. Det finns många anledningar till att älska den här låten, den har egentligen alla saker som krävs för en bra låt, snygga övergångar, speciellt den mellan den lugna inledningen och den första refrängen, en riktigt välgjord melodi och sång som är obeskrivligt bra. Just Ben Bridwells röst är en starkt bidragande orsak till den höga kvalitet som Band of Horses håller, den är väldigt egen, på ett bra sätt, och han lyckas få en styrka i både lugna och snabba partier. Band of Horses är ett av de bästa banden som finns i musikvärlden och jag längtar efter att få se dem live ännu en gång.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home