Tuesday, March 23, 2010

Världens bästa låtar, plats 8

8. Bonnie Prince Billy - I see a darkness
När självaste Johnny Cash väljer att göra en cover på ens låt vet man att man gjort något bra. Så är fallet med Bonnie Prince Billys I see a darkness och det är inte svårt att förstå att den här låten faller många i smaken, den är, enkelt uttryckt, briljant. Texten är mörk, dyster, men otroligt välformulerad. Will Oldham, som BPB egentligen heter, har en otrolig förmåga att låta ärlig när han sjunger, det är en känsla i hans sång som gör att man inte kan motstå hans musik. Inledningen på den här låten är ganska tyst och Oldhams sång är även den ganska diskret under låtens första minut, sedan stegrar det mer och mer och man är fast. Det är sången som står i fokus i den här låten, gitarrspelet är ganska diskret, utan att för den delen vara oviktigt. Jag upptäckte BPB genom en blandskiva och när jag sedan skaffade mig mer av hans musik växte han snabbt till en av mina allra största favoriter, han har skrivit mängder av mästerliga låtar och få kan som honom kombinera suveräna texter, med en melodi som snudd på trollbinder en. Jag hoppas verkligen att jag får chansen att se honom live någon gång, att döma av de klipp jag sett på nätet är det minst lika briljant på scen som på skiva.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home