Saturday, March 27, 2010

Världens bästa låtar, plats 7

7. Bright Eyes - Perfect sonnet
Det här är en låt som jag lyssnat på otroligt mänga gånger, första gången jag hörde den var på en blandskiva, då visste jag inte vem Conor Oberst, som är Bright Eyes, var. När jag lyssnat klart på låten visste jag att jag hade upptäckt en ny favorit. Låten har det mesta, ett passande intro, en intressant vers och en makalös refräng. Oberst skriksång i refrängen är en stor anledning till att den här låten är så pass bra, han får det att kännas äkta och just äkthet är någonting som höjer låtar. Oberst är en suverän textförfattare och den här låten är inget undantag, han formulerar sig på ett sätt som står över de flesta andra artister och trots att han gjort en hel del skivor genom åren har han aldrig fallit ifrån i kvalitet.
Det intensiva gitarrspelet i den här låten bidrar även det starkt till att göra den här låten till en modern klassiker. Jag såg Bright Eyes live i Arvika för några år sedan, det var en riktigt bra spelning, men tyvärr spelade han inte Perfect Sonnet vid det tillfället. Det finns flera låtar med Bright Eyes som hade kunnat kvalificera sig högt på listan, främst kanske Lover I don´t have to love, men Perfect Sonnet är en låt som jag hållit mycket högt sedan första gången och valet av låt var till slut ganska enkelt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home