Monday, March 01, 2010

Världens bästa låtar, plats 20

20. David Bowie - Life on Mars
David Bowie har gjort en hel del bra låtar genom åren, det här är, tillsammans med Heroes, min favorit. Låten är uppbyggd på ett mycket bra sätt, verserna ger en bra grund för den mäktiga refrängen. Jag skulle mer än gärna se Bowie live någon gång, för även om han gjort en del mindre bra musik under sina år som artist vore det underbart att få höra något i den här stilen på plats. Jag tror att en av anledningar till at jag gillar just den här låten bäst med Bowie är att han i den påminner en hel del om min favoritsångare, nämligen Magnus Carlson från Weeping Willows och att Magnus röst passar bra till låten kan ni se bevis på här.
Life on Mars brukar ofta finnas med när de bästa låtarna genom tiderna ska rankas och jag minns att jag såg en dokumentär om inspelning av skivan för några år sedan, så det här är onekligen en klassiker för fler än mig. Jag upptäckte Bowie när jag flyttade till Gävle och hans skiva Heathen var nysläppt, jag lyssnade en hel del på den och kom i och med den in på hans äldre musik. Efter att ha lyssnat på låtar som denna, Heroes, Space Oddity, The man who sold the world och Ziggy Stardust stod det ganska klart för mig att Bowie var så mycket mer än Little China girl, som var den enda låt jag hade koll på innan det.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home