Tuesday, September 01, 2009

EuroTalk tillbaka

EuroTalk är äntligen tillbaka, mina tisdagsplaneringar har genast blivit mycket mer underhållande och det är tveklöst så att man får mer gjort med intressanta fotbollsdiskussioner i lurarna. I det första programmet berättade programledaren David Fjäll om hur Peter Jihde, näst efter Paolo Roberto-debatterna på Sportspegeln det sämsta som hänt tv-sporten, sagt till honom att han inte tyckte att han var någon bra programledare. Det var ett uttalande som jag tyckte var mycket lustigt, dels för att Fjäll är en av få fotbollsprogramledare som jag tycker gör att bra jobb och dels för att det var just Jihde som sagt det. Lämnar man tv-sporten för att jobba med Idol tycker jag inte riktigt att man har rätten att uttala sig om hur en programledare i ett sportprogram ska bete sig. Det jag störde mig mest på var anledningen till kommentaren, som ska ha varit att Jihde tyckte att Fjäll sa för mycket vad han själv tyckte. Det är just det som gör att jag gillar EuroTalk, de som sitter med i programmet säger sina egna åsikter om spelare och lag, i stället för att sitta och rabbla självklarheter. Tycker de illa om spelare och lag så märks det och det är just det som gör programmet intressant, förutom att de givetvis är mycket kunniga, och nördiga. När det gäller Jihde tillhör han där skaran av sportreportrar från fyran som jag inte tål, de som tycker det är viktigare att vara lite smålustig och cool i stället för att göra intressanta saker i tv. Jag tror inte att det är många genuint sportintresserade som är speciellt förtjust i Jihde, av mina sportintresserade kompisar är det då inte många som uppskattar honom.
Nu tror jag inte att Fjäll tog speciellt hårt på det här påståendet, snarare tvärtom, och han fick medhåll av sina besökare i säsongspremiären av EuroTalk.

Dagens låt: Conor Oberst - Air mattress
And even if there was a king-size bed
Where I can stretch my legs and lie my head
All by myself, in the darkest room
Just know, that no matter what the options are
I choose . . .
The air mattress with you

0 Comments:

Post a Comment

<< Home