Saturday, August 22, 2009

Tarantino tillbaka

Det var väldigt roligt att igår äntligen få se en ny film av Quentin Tarantino. Inglourious Basterds innehöll många av de bitar som brukar känneteckna hans verk, både långa, underhållande dialoger och välgjorda våldsscener. Jag såg att expressen hade valt att ge filmen fem plus, men riktigt så bra vet jag inte om jag tycker att den var. Filmen var bättre än det mesta som görs nuförtiden, men jag tycker inte att den kom upp i riktigt samma klass som Tarantinos tidigare filmer. Den var bättre än Jackie Brown, men jag tycker inte att den nådde upp i samma nivå som t.ex Pulp Fiction, Kill Bill och Reservoir Dogs. Jag hade gärna sett mer av de snygga våldsscenerna och kanske även lite fler spännande karaktärer, mer av "Björnjuden" hade t.ex varit intressant. Nu var det förstås väldigt mycket som var bra med filmen också, allra bäst var Christopher Waltz, som SS-mannen Landa, han var både underhållande och obehaglig på samma gång. Brad Pitt gjorde även han bra ifrån sig, som ledare för the basterds. Han fick inte ta lika stor plats i filmen som jag trodde att han skulle göra, men det tror jag inte var till filmens nackdel. Musiken var, som vanligt, mycket bra, men jag tyckte att det var mindre av den än man är van vid när Tarantino gör film.
Filmen var ganska lång, två och en halv timme, men den tiden gick fort och slutet var helt briljant. Inglourious basterds är tveklöst en av de bästa filmer jag sett på länge.

Dagens låt: Last Shadow Puppets - Wondrous place
A magic world
In my baby's arms

0 Comments:

Post a Comment

<< Home