Saturday, May 09, 2009

Tack för allt Sami

Det är bara tre omgångar kvar för oss av PL nu och idag är det match mot West Ham borta som gäller, tyvärr ligger vi lite för långt bakom United för att det ska kännas som ett läge på titeln. De måste förlora två av sina fyra sista matcher, samtidigt som vi måste gå fullt. Om titeln uteblir i år innebär det att en av de största spelare vi haft under min tid som fan lämnar klubben utan någon ligatitel, det är nämligen klart att Sami Hyypiä går till en ny klubb efter den här säsongen. Hyypiä kom till oss 1999 och har sedan dess varit en nyckelspelare i laget. Innan dess hade vårt försvarsspel inte varit mycket att skryta med, men i och med värvningen av finnen hade vi helt plötsligt en av ligans absolut bästa mittbackar. Jag skrev ett inlägg för ett drygt år sedan om hur Sami börjat tappa och att han inte var sig själv på planen, i år har han dock gjort kanoninsatser varje gång han fått spela. Jag har full förståelse för att Rafa håller Kung Carra, Skrtel och Agger före Hyypiä nu och eftersom Hyypiä själv känner att han vill ha mer speltid förstår jag att han bestämt sig för att lämna oss. Det är en legend som lämnar, han var en viktig del i vår CL-vinst 2005 och det är inte den enda titel han varit en del av hos oss. FA-cup, ligacup och UEFA-cup har det också blivit för Sami, det enda som saknas är alltså Premier League.
Det har alltid känts tryggt att ha Hyypiä där bak och med honom på planen har vi också varit ett hot på fasta situationer, de som slagit honom i huvudspelet är väldigt lätträknade. Jag hoppas Hyypiä för en ligatitel i Tyskland nu i stället, jag vet inte hur resten av Leverkusens lag ser ut, men den tyska ligan verkar inte vara omöjlig att vinna. Tack för allt Sami!

Dagens låt: The Rakes - We danced together, ny, spännande grupp som jag upptäckt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home