Sunday, November 30, 2008

Barnhemmet och Clas Ohlsson

Igår såg jag och Malin en film som jag sett fram emot, nämligen den spanska rysaren Barnhemmet. Personalen på videohallen försäkrade oss om att vi skulle bli rädda och den garantin skriver man också om på framsidan till filmens omslag. Visst finns det en hel del obehagliga partier i filmen, den är mycket välgjord och bygger upp handlingen på ett bra sätt. Barnhemmet är dessutom en rysare som håller hela vägen, annars brukar många filmer i den här genren bygga upp en spänning och sedan sabba den. Jag tror också att filmen vinner på att den är spansk och inte en traditionell Hollywood-film. Jag hade väntat mig den bästa rysaren på många år och det var ungefär vad vi fick, en spännande film som verkligen kan rekommenderas.
Annars spenderade jag stora delar av gårdagen på stan och det var jag långt ifrån ensam om. Det var löning i veckan och dessutom första advent och bockinvigning nu i helgen, så det var trångt inne i centrum. Jag skulle ta en kaffe med Den Gamle Franken, men innan det skulle jag passa på att lämna tillbaka en sak på Clas Ohlson. Köerna inne på Clas Ohlsson var inte vad man var van vid, de sträckte sig genom halv affären. Jag passade på att köpa en stickpropp till en lampa när jag ändå var där, sedan ställde jag mig i kön redo att lämna tillbaka min andra vara och köpa den nya. Precis när jag kom fram, efter lång tids köande, såg jag att man inte kunde återköpa varor i kassan, det skulle i stället ske i en liten kassa vid affärens ingång. Jag betalade stickproppen och gick bort till den andra kassan, där var det inte lika lång kö, däremot var det en person framför mig som var mycket pratglad och uppehöll mannen i kassan ganska länge. När jag väl kom fram lämnade jag in varan som jag skulle återköpa. Jag var inställd på att jag skulle få de där 39 kronorna i handen, men så enkelt var det inte. I stället fick jag ett kort med Clas Ohlssons logga på, det innehöll 39 kronor och gick att lösa ut i den andra kassan. Jag kastade ett snabbt öga mot kassorna och de köer som var långa när jag stod där senaste hade inte blivit kortare. Att ställa mig i de där köerna igen, bara för att lösa ut 39 kronor kändes inte så lockande, därför gick jag i stället och drack kaffe.

Dagens låt: Arcade Fire - My heart is an apple
That’s how I know I love you
That’s how I know I trust you

0 Comments:

Post a Comment

<< Home