Friday, November 21, 2008

Mina rockbjörnar

Precis som vanligt så här års ska omröstningen till aftonbladets rockbjörn börja, eftersom de bästa aldrig har en chans att vinna en sådan omröstning tänker jag nu dela ut mina egna priser till de som verkligen varit bäst:

Årets svenska manliga artist: Christian Kjellvander - Hans akustiska skiva som släpptes tidigt i år räcker för att ta hem priset. Joel Alme hade kunnat vara en konkurrent om han inte tappat min respekt på spelningen i Sandviken.

Årets svenska kvinnliga artist: Sophie Zelmani - Jag kan erkänna att jag inte hunnit lyssna på hennes nya skiva än, men den låter säkert som de tidigare, bra alltså.

Årets svenska grupp: Fatboy - Äntligen tillbaka med sin härliga rockabilly/country/pop.

Årets svenska nykomling: Parken - Kan ärligt talat inte komma på någon annan värdig vinnare.

Årets svenska låt: Magnus Carlson/Elin Sigvardsson - Saviour - När Magnus är inblandad betyder det högklassigt.

Årets svenska album: Christian Kjellvander - Santiago Alquimista Et Al-Live - Högklassigt livealbum

Årets utländska artist: Nick Cave - Otroligt enkelt att utse, Bon Iver och Conor Oberst är andra starka namn, men Caves album är riktigt bra och spelningen på Annexet var magisk.

Årets utländska grupp: Last Shadow Puppets - Det här bandet har gjort en kanonskiva och gjorde dessutom en kanonspelning på Cirkus.

Årets utländska låt: Glasvegas - It's My Own Cheating Heart That makes Me Cry - En låt man inte kan få nog av, mäktig.

Årets utländska album: Nick Cave & the Bad Seeds - Dig Lazarus, Dig! - Otroligt bra album.

Årets svenska liveakt: Christian Kjellvander - Liveskivan är, som sagt, grym och om några veckor ska jag få en chans att återigen se honom live, det ser jag fram emot.

Dagens låt: Christian Kjellvander - When the mourning comes
I'll be there just to make you happy
I'll be there just to see the sun
I'll be there just to keep you happy

0 Comments:

Post a Comment

<< Home