Thursday, November 27, 2008

Plättlaggen invigd

Igår invigde jag och Malin ett av våra nya redskap i hushållet, nämligen plättlaggen. Det var inte så jättelänge sedan jag lärde mig att göra pannkakor, något som jag nu behärskar fullt ut, men det här med plättar verkar ännu svårare. Igår var det dock Malin som gjorde plättarna, medan jag fixade pannkakor. Det är tur att det är gott med plättar, för det är verkligen mycket jobb för lite mat och om det inte smakade så bra skulle man aldrig komma på tanken att göra några. En plätt är en tugga och om man ska äta sig mätt krävs det en väldig mängd, dessutom gäller det att inte kasta i sig dem för snabbt, då får man en redig magknip. Igår gjorde vi alltså både pannkakor och plättar, det gör det lättare att hålla koll på mättheten. Malin visade sig vara en riktig expert på att göra plättar och det var precis så goda som jag hade för mig att de brukade vara. Jag tror inte jag hade ätit på plättar sedan jag var riktigt liten och bodde hemma hos mor och far. Mamma brukade då få göra både plättar och pannkakor samtidigt för att se till att mätta mig och min syster. Syster är ingen storätare, men när det vankades pannkakor och plättar var hon nästintill lika glupsk som sin lillebror och det medförde att mamma fick en hel del att göra de gångerna. På den tiden var det konkurrens om maten, så då var det bara att kasta i sig maten för att få äta så mycket som möjligt, därför var magknipen ganska vanligt förekommande. Jag är dock lite tveksam till huruvida mamma hann med att äta sig mätt, eftersom pannkakorna tog slut ungefär lika snabbt som de blev gjorda, men det tänkte jag inte på när jag var liten och satt där vid bordet. Så här i efterhand tror jag ärtsoppan som man åt innan var till för att mor och far skulle ha en chans att äta sig mätta också.
Igår var det alltså bara jag och Malin som åt, då kunde man ta det lugnare, gör man sex portioner till två personer blir det kvar hur mycket man än äter. Otroligt gott blev det och eftersom vi gjorde så mycket blev det en otroligt god matlåda idag också, inte helt fel kan jag säga.

Dagens låt: Morrissey - Sing your life
Walk right up to the microphone
And name
All the things you love

0 Comments:

Post a Comment

<< Home