Sunday, August 03, 2008

Kräftor och whisky

Igår var det dags för årets kräftskiva. Det var Herr och Fru Rajraj som höll i tillställningen hemma i sitt nya hus. Jag och Malin hade köpt med oss en förpackning med spanska jumbokräftor. För Malin var det faktiskt kräftdebut, därför hade vi en mycket pedagogisk genomgång innan vi åt den första av våra kräftor. Det går inte att komma ifrån att det är mycket jobb för lite mat när man äter av denna rätt, större delen av tiden går åt till att ha sönder klor och stjärtar, men det lilla man får ut är onekligen riktigt gott.
Nu var det inte kräftorna som var det godaste under gårdagskvällen, det bjöds nämligen på riktiga läckerheter efter maten. Tjejerna i sällskapet hamnade framför tv:n och singstar, vi andra hamnade vid ett bord tillsammans med Herr Rajrajs whiskysamling och den är inte att leka med. Jag har väldigt många olika sorter av denna ädla dryck hemma i mitt skåp, Herr Rajraj har mer. Vi hade sedan en provning av olika sorter, både billiga och dyra. Under provningen var det två av sorterna som kändes lite extra. till att börja med fick jag smaka en Mackmyra och det har jag inte gjort tidigare. Det här var dessutom inte en preludium, utan en sort som kom från en privat tunna i destileriet. Trots att den var både ung och ganska så stark så smakade den bra, klart över förväntan. Kvällens höjdare var en whisky av en annan kvalitet och årgång. Kvällens höjdare var Herr Rajrajs 25-åriga Lagavulin. Den 16-åriga är en av mina stora favoriter, därför var det extra spännande att smaka en ännu äldre variant. Den var otroligt god och de centiliter jag fick drags med andakt. Jag håller fortfarande Ardbeg som den allra bästa whiskysorten, men Lagavulin är inte långt efter. Whisky är den godaste sortens sprit man kan dricka, den sprit som hamnar i andra änden av skalan fick jag också smaka igår, nämligen den vidriga snapsen Beska droppar. Det var väldigt skönt att få bort smaken av den med lite välsmakande whisky.

Dagens låt: Futureheads - Think tonight
You put the color in my eyes
Every time I get to see your smile

0 Comments:

Post a Comment

<< Home