Monday, June 23, 2008

Hulken

Igår var vi på bio och såg Hulken. Jag har aldrig varit något stort fan av denna gröna koloss, men eftersom han är en stor del av marvel har det blivit så att jag läst en del tidningar om honom också. Tv-serien som gick när jag var liten upskattade jag verkligen, men Ang Lees film som kom för några år sedan tyckte jag var fruktansvärt dålig. Därför hade jag inte speciellt höga förväntningar när vi satte oss i salongen. Jag kan inte säga att jag tyckte filmen var speciellt bra, men jag var i alla fall inte besviken när vi lämnade lokalen efter knappa två timmar. Till att börja med var Edward Norton väldigt bra i rollen som Bruce Banner, ännu ett bevis för att det krävs en riktigt skicklig skådespelare även i superhjältefilmer, annars kan det sluta som i Daredevil eller Batman & Robin. Att se Norton spela mot Tim Roth, en av de bästa skådespelare som finns, kändes spännande, men Roth passade inte riktigt in i sin roll, han är alldeles för skicklig för att spela en träig skurk. Just skurkarna är ett problem i filmerna om Hulken, de är så otroligt fula och blir så töntiga att man inte berörs det minsta av dem. En bra film kräver bra skurkar, jämför Jokern som Jack Nicholson gör med Arnolds Mr. Freeze så förstår ni vad jag menar, och där misslyckas Hulken. Det monster som Roth blir mot slutet är bara tröttsamt och tråkigt, inte det minsta intressant. För att kampen mellan det onda och goda ska fungera som bäst bör man få lära känna de onda också, det får man inte i Hulken.
En positiv sak med den nya filmen är att man fått Hulken en aning coolare än i förra filmen, han är fortfarande inte tillräckligt bra gjord, men han ser inte lika shrekig ut som i Ang Lees film.
Hulken var en okej film, men om de spinner vidare på slutet kan nästa film bli väldigt intressant, då kanske man också lärt sig få till Hulken ännu bättre.
Innan filmen visades en trailer för sommarens höjdare på bio, 25 juli kommer Batman och nedräkningen har börjat för längesen.

Dagens låt: Velvet Underground - I´m sticking with you
But with you by my side I can do anything
When we swing
We hang past right and wrong

0 Comments:

Post a Comment

<< Home