Thursday, March 13, 2008

Rockweekend i hemtrakterna

Hultsfred, Arvika, Roskilde, Lindesberg, dessa orter har nu fått sällskap i festivalsverige och det sällskap de fått måste vara rätt överraskande. Det är nämligen Kilafors som tagit sig in på Sveriges festivalkarta, Kilafors Herrgård ska vara värd för en hårdrocksfestival under två dagar i juli. När jag var yngre och växte upp i Kilafors fick man se fram emot saker som majkasen på Knöttas, julskyltningen, klöverloppet eller Bonden i byn, det var inte i närheten av att annordnas någon festival. Det närmaste festival vi kom var när vi själva spelade med Disorienterad Morot på julshowen, men nu blir det alltså ändring på det. Till Kilafors i sommar kommer t.ex Alice Cooper, Helloween, Entombed, Europe och Mustasch. Jag lyssnar inte på något av dessa band och inget av dem känns väl som de mest intressanta att ta till en festival, men med tanke på att det här arrangemanget går av stapeln bara en dryg kilometer hemifrån gården där jag levde mina nitton första år gör att jag nog måste se till att köpa biljett. Nu kommer alltså Alice Cooper att sjunga Poison på samma ställe som jag, David och Den Gamle Franken utkämpade våra tennisfighter om somrarna. Herrgården, vars musikaliska höjdpunkter tidigare varit spelmansstämmorna, kommer att fyllas av hårdrockare, för mycket folk kommer det att bli. Om man ska annordna en festival för en speciell grupp är det otroligt smart att vända sig till hårdrockarna, för de är mycket hängivna, att dessutom förlägga det hela strax utanför Bollnäs är även det smart, det är nog en av Sveriges mest hårdrockartäta städer. Jag är verkligen ingen hårdrockare, snarare tvärtom, ju långsammare desto bättre, men det här tänker jag inte missa.

Dagens låt: Nick Cave - Lime tree arbour
Through every breath that I breathe
And every place I go
There is hand that protects me
And I do love her so

0 Comments:

Post a Comment

<< Home