Thursday, July 19, 2007

Tomas och tomatplantan

Mina besökare för alltid samma förvånade min när de kommer ut på min balkong och ser att jag har en tomatplanta ståendes där, jag antar att de inte ser på mig som den typen som odlar. Trots att min pappa är bonde och därför odlar en hel del, så stämmer det nog att sådant inte riktigt är min grej. Min första tid i Gävle dödade jag rätt många blommor genom att helt enkelt glömma bort dem bakom gardinerna, sedan jag flyttade till ny lägenhet har i alla fall de flesta överlevt, så lite har jag lärt mig. Tomatplantan blir lite som ett examensprov i min odlingsförmåga. Redan förra sommaren hade jag en planta på balkongen, men den blev infekterad på något sätt, så tomaterna fick svarta prickar på sig och smakade riktigt, riktigt illa. I år har jag verkligen bestämt mig för att jag ska få till det, tomaterna ska bli goda. Det är mina föräldrar som ger mig plantorna, de har massvis hemma, så de behöver inte fler. De har hjälpt mig med att ha lite växtnäring, nu är resten upp till mig. Jag vattnar plantan varje dag, om jag kommer ihåg(något jag gjort förvånande många gånger hittills). Så fort den blir torr ser jag till att den får vad den behöver och det verkar fungera bra hittills. Det sägs ju att man ska prata med sina växter för att de ska må bra, där går gränsen för mig. Dels för att mina grannar troligtvis skulle tro att jag var galen om de märkte att jag satt ute på balkongen och pratade med en tomatplanta och dels för att jag plantan inte har så mycket att prata om, jag har ju växt färdigt och blir hellre brun än röd av solen. Dessutom är det inte att rekommendera att bli kompis med någon som man ska äta upp när denne vuxit färdigt. I stället för att prata med plantan låter jag den ta del av den underbara musik som kommer från mina högtalare, de senaste dagarna har det varit Ryan Adams. Om plantan inte växer av den musiken finns det inget som kan rädda den, den saken är säker. Nu står den i alla fall ute i solen på balkongen och tar in tonerna från Ryans nya skiva, snart ska den få vatten. Blir inte tomaterna bra i sommar är det inte för att jag inte gjort mitt bästa.

Dagens låt: Ryan Adams - O my god, whatever, etc.
If i could i'd fold myself away like a card table

0 Comments:

Post a Comment

<< Home