Thursday, July 12, 2007

Kom hit i stället

Igår läste jag en nyhet som gjorde mig både förvånad och lite irriterad, nyheten handlade om turnén Parksommar. I morgon skulle de ha spelat i Säter, jag funderade länge på att skaffa biljett men eftersom Kristoffer Åström ska spela i Sandviken samtidigt kändes det som ett lämpligare alternativ. Parksommar består av Moneybrother, Säkert! och Salem Al-Fakir, dessutom är spoken word-artisten Kalle Haglund med på ett hörn, alltså ett riktigt höjdargäng. Al-fakir är kanske inget jag skulle betala för att se, men Moneybrother är alltid mycket bra live och Säkert! är en av de mest intressanta artisterna som turnerar i Sverige just nu, hennes skiva är väldigt bra och de spelningar hon gjort hittills verkar lyckade. Till spelningen i Säter hade man i måndags sålt 100 biljetter och har tvingats ställa in. 100 biljetter är fruktansvärt lite för att vara en sådan uppställning och det är inget annat än en skam att det inte är fler som vill titta. När Moneybrother spelade här i Gävle innan jul var det fullsatt inne på Skottes, det är visserligen ingen enorm konsertlokal, men den tar garanterat mer än 100 personer i alla fall. Jag vågar nästan lova att om Parksommar kommit hit till Gävle i stället för att spela i Säter hade de inte behövt ställa in, samtidigt hade vi gävlebor fått ta del av mycket bra musik. Nu har visserligen arrangörerna till Cityfesten skärpt sig till i år och bokat in både DiLeva och Bo Kaspers Orkester, men annars har det inte varit mycket till musik här i sommar och Parksommar hade varit perfekt. Jag vet inte om man klassar Estraden som en folkpark, men det borde man göra och i sådana fall hade det varit bra ställe att förlägga det hela. Nästa gång hoppas jag att Parksommar kommer hit i stället. I stället får man väl hålla till godo med att lyssna på Moneybrothers nya singel på hans hemsida, klicka här, lyssna och njut.

Dagens låt: Moneybrother - Bara ett fån gör så mot sig själv
se alla timmar, se alla mina dar
gå till den tanke, vad jag inte längre har

0 Comments:

Post a Comment

<< Home