Thursday, July 19, 2007

Tidspassning

I mitt jobb är det väldigt viktigt att hålla koll på klockan. Man ska komma i tid till lektionerna och man ska hålla reda på när lektionerna är slut, även om det är något man ofta kan få hjälp med av eleverna. För att jag ska komma i tid till lektionerna har jag satt min klockan så att den går lite drygt tio minuter före, även om jag vet om att den går före fungerar det för mig att göra så, jag är aldrig sen. Nu har jag lov och tisdpassning står inte direkt högt upp på min lista över sådant som är viktigt, den enda tid jag har att passa är klockan tolv, då börjar Conan. Det är tur att tiden inte är så viktig, för två av mina klockor går nämligen fel och en tredje går fem minuter efter. Klockan på datorn går i alla fall rätt, det gör väckarklockan också, men den ser man i princip bara från sängen och där ligger jag inte på dagarna. Det är väldigt skönt att inte behöva hålla så noga koll på tiden, det gör det lätt att koppla av. Jag har dock märkt att jag under lovet blivit något av en tidsoptimist, det blir tydligt när det vankas fotbollsträning med korplaget. Jag är chaufför åt Gorbatjov, Hasse Holmqvist och Den Gamle Franken. Vi tränar alltid klockan sex, därför brukar jag säga åt Gorbatjov, som bor närmast mig, att han ska vara ute kvart i och åt Hasse Holmqvist och Den Gamle Franken säger jag ungefär tio i sex. Tydligen har jag fått för mig att det man åker mellan mig och Gorbatjov på noll minuter, för klockan hinner alltid bli kvart i innan jag kommer iväg. Detta resulterar i att jag oftast kommer till Hasse Holmqvist vid fem i och till Den Gamle Franken vid sex. Ibland är jag i tid, men det är mer vanligt att jag blir sen och de senaste gångerna har jag inte ens varit nära. Den Gamle Franken känner mig ganska väl vid det här laget, han har lärt sig att jag oft blir sen. Idag skulle vi träna fotboll och jag sade att han fick åka med mig. Jag sade att jag skulle plocka upp honom vid tio i, han svarade: Bra, då går jag ut vid prick. Mitt mål nästa vecka är att vara i tid när jag ska hämta dem, för att det ska lyckas har jag två punkter jag bestämt mig för att följa.
1. Jag måste åka hemifrån åtminstone fem minuter innan jag ska plocka upp Gorbatjov.
2. Eftersom det tar fem minuter att åka mellan Hasse Holmqvist och Den Gamle Franken bör jag inte ge dem samma tid.
Sköter jag bara det här borde det inte vara några problem, det är bara 2-3 ggr i veckan som jag behöver passa tider, det borde jag kunna klara.

Dagens låt: Editors - Racing rats
Let's pretend we never met
Let's pretend we're on our own

0 Comments:

Post a Comment

<< Home