Sunday, February 04, 2007

Tomas lagar veg del 4


Söndag har betytt veg-dag den senaste tiden, så även idag. Den måltid jag bjöd syster och Ronnie på idag såg ut som följer:

Afrikansk kikärtsgryta
Ingredienser
300 g kokta kikärtor
50 g cashewnötter
2 burkar hela tomater
3 msk jordnötssmör
2 dl grönsaksbuljong
1 hackad gul lök
curry
oregano
chilipeppar
salt
svartpeppar
socker

Tillagning
Stek löken i botten på en kastrull, häll i tomaterna och kikärtorna. Koka upp med buljongen och jordnötssmöret, smaka av med kryddorna. Koka ca. 10 minuter, häll i nötterna när en minut återstår.

Servera med cous-cous.

De svårigheter jag mötte den här veckan var:
1. Nötterna. Jag har svårt att låta bli att äta upp paprikan och mörotterna när de är med i mina måltider, Cashewnötter är godis. Det var inte helt enkelt att ha den påsen ståendes framför ögonen medans jag tillagade maten. Givetvis skulle nötterna i sist, vilket gjorde att utmaningen blev ännu större. Jag känner dock till mina svagheter och hade förutsett detta problem, så jag såg till att köpa alldeles för mycket nötter, då gjorde det inte så mycket att jag åt av dem.
2. Jordnötssmöret. Det var inte helt enkelt att ta matskedar av jordnötssmöret, det var kletigt, kladdigt och ville inte lossna från skeden. Med våld gick det till slut bra och jag tror att det blev ungefär tre matskedar.
3. Kryddmåtten. När starka kryddor som chilipeppar och curry ska blandas brukar jag uppskatta om det står hur mycket man ska ha av varje, är man uppvuxen med Farbror Melkers salt efter behag på tv så vet man att man ska vara noggrann med kryddor. Nu stod det inga mått, men den här gången var mitt ögonmått tillräckligt bra.

Dagens låt: R.E.M. - Drive, här var de riktigt bra.

1 Comments:

Blogger klockarbarbro said...

vi åt matresterna till middag i går. det smakade fortfarande fantastiskt. VAD ska klockarbosse toppa det med på söndag, jag bara UNDRAR.

8:08 AM  

Post a Comment

<< Home