Sunday, January 28, 2007

På spåret

Igår var det säsongsavslutning på På spåret, jag såg tyvärr inte hela programmet, men man hade tydligen valt ut väldigt intressanta resmål. Jag hade, mycket oturligt, åkt ut ur vår pokerturnering när farsan ringde och meddelade att det sista resmålet under den här omgången av På spåret var Liverpool. Jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att avsluta serien på än att stanna i Liverpool, när man är där behöver man liksom inte åka någonstans längre, då är man framme vid målet. Liverpool är kanske inte världens vackraste stad, åtminstone inte om man kommer en bit utanför centrum, men det är en helt underbar stad att besöka. England är nog världens mysigaste land. Trevligt folk, mysiga pubar, välsorterade skivaffärer och invånare som brinner för sin stads fotbollslag. Lägg till det att England fött upp artister som Morrissey, The Jam, Echo & the Bunnymen, Charlatans och The Streets så är det inte svårt att förstå varför jag uppskattar landet så mycket som jag gör. Som svensklärare lär jag knappast få möjlighet att jobba i Liverpool, eller England, det är inte direkt ett yrke som de skriker efter i England. Någon gång ska jag göra en lång vistelse i Liverpool, men jag måste nog jobba och spara pengar i några år först. Efter 3-4 år som lärare kanske jag har en liten buffert så att jag kan dra över till Liverpool, köpa ett årskort på Anfield(eller vad nu den nya arenan kommer heta), ta ett jobb som ölupphällare på en pub och leva livet i England i ett halvår eller så. Det vore inte helt fel.
För att återgå till verkligheten så var det ett till intressant resmål igår, nämligen Bollnäs. Nu missade jag helt den delen av programmet, men de måste ha fått jobba hårt för att komma på frågor om en stad som Bollnäs. I Liverpool finns allt, i Bollnäs finns giffarna och Snoddas.

Dagens låt: Liverpoolpubliken - You´ll never walk alone

0 Comments:

Post a Comment

<< Home