Friday, February 02, 2007

Derby

Idag är det dags för revansch. Senast vi mötte Everton blev det en pinsam för lust, 0-3 blev slutsiffrorna och Reina gjorde en av de värsta tavlor jag sett. Vi har blivit bättre sedan dess och nu ligger vi långt före lillebror i tabellen, men en säsong utan vinst i ett derby är ingen bra säsong, var vi än hamnar i serien. Vi ska vinna idag, så enkelt är det.
När jag och farsan var i Liverpool första gången skulle vi ta taxi till Anfield, förra gången gick vi men då hittade vi inte. Vi beställde taxin från vårat hotell i god tid, jag ville vara säker på att hinna med att inandas stämningen kring arenan innan matchen och hade även sett fram emot ett besök i shoppen. Taxin dök upp i tid och vi hoppade in. Chauffören frågade var vi skulle åka, jag svarade "Anfield", det kändes helt suveränt att kunna säga det och mena det, på väg till Liverpools hemmaarena för första gången. Chauffören blev inte imponerad av vårat val av färdmål, han föreslog att vi skulle åka till Goodison Park i stället, Evertons arena. Det visade sig att min första resa till Anfield skulle skötas av ett tvättäkta Everton-fan, det är ungefär som att få skjuts av Satan till himlen, så lite orolig blev jag. Att han började prata fotboll med oss var ofrånkomligt. Jag gjorde mitt bästa för att förstå vad han sa, dialekten i Liverpool är, milt uttryckt, svår. Han frågade oss vilket land vi kom från, han hade tydligen märkt att vi inte direkt var från trakten, jag svarade att vi var svenskar. Vid den tiden spelade både Niclas Alexandersson och Tobias Linderoth i Everton och det var något jag nämnde för chauffören. Som svar fick jag: "Yes, I know, and both are crap". Jag tänkte svara att resten av laget också var "crap", men för vår säkerhets skull höll jag tyst. Att vi var svenskar var alltså ingen bonus, han gillade inte alls lagets svenska spelare och slapp helst bli påmind om deras existens. Det vore ungefär som om det kommit fram en fransman till mig förra säsongen och påpekat att hans lansman Djimi Traore spelare i Liverpool, alltså något man inte vill höra. Vi kom i alla fall fram till Anfield oskadda och chauffören var riktigt trevlig, trots att han var född med fel lag i hjärtat. Jag skulle kunna ge väldigt mycket för att få uppleva ett derby på plats och det är något jag ska göra i mitt liv.

Dagens låt: Morrissey - November spawned a monster, så förbannat bra.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home