Monday, February 05, 2007

Jag är tveksam Dolph

Jag är uppvuxen med Dolph Lundgren och Jean-Claude Van Damme som filmhjältar, jag var i precis rätt ålder när de stod på toppen av sin actionkarriär och såg i princip varenda film de gjorde. Det är inte första gången här jag nämner att jag samlat på mig alla Van Dammes filmer och jag har en hel del av de som Dolph gjort också, speciellt de som han spelade in på 90-talet. När jag läser det här blir jag lite orolig, jag skulle gärna se att de båda slutade spela in filmer och lät mig leva med minnet av de i alla fall var ganska coola förr i tiden. Att spela in en actionkomedi med Walker Texas Ranger är inte direkt något som kommer att lyfta deras redan nu nerdekade karriärer, snarare tvärtom. Det luktar mer kalkon om filmen än det gör om ett amerikanskt hus på Thanksgiving, om den blir av hoppas jag innerligt att jag aldrig kommer att få veta om det. Komedi är inte någon av dessa skådespelares starka sidor, jag minns att Van Damme försökte sig på ett skämt i "Inferno", att kalla det pinsamt är en underdrift. De måste inse att de inte är några skådisar, den enda anledningen till att de fick spela in filmer var att de kunde se hårda ut och slåss. Nu börjar de bli gamla, stela och, i Van Dammes fall, gråhåriga. Deras roll i filmhistorien är utspelad och det vore skönt om de själva kunde inse det också. Dolph Lundgren ska vara Ivan Drago och GR-44 i Universal Soldier, Van Damme ska vara GR-43 och Kurt Sloane i Kickboxer, de ska inte spela in nån jäkla actionkomedi för att ge karriären konstgjord andning. Det är jobbigt att se sina gamla idoler bli gamla, det är inte alla som åldras med värdighet.
Hittade förresten den här låten på youtube, det var ett tag sedan jag hörde den, men den är fortfarande riktigt bra. Nick Cave har onekligen en jäkligt skön röst och PJ Harvey sjunger inte illa hon heller.

Dagens låt: The Jam - Going underground

0 Comments:

Post a Comment

<< Home