Thursday, January 25, 2007

JO eller J-O

Då och då märker jag att jag inte riktigt tänker som jag borde, det är inte ofta, men det händer. I fjol när jag undervisade i religion råkade jag blanda ihop Ganesha(en gud) med Genosha(en planet där massvis av mutanter dör i X-men), sedan dess ser jag alltid till att ha koll på vad jag säger på jobbet, men när det gäller tänkandet har jag lite att jobba på än. Igår var jag nämligen på föreläsning till sent på kvällen, det föreläsningen behandlade var juridiska frågor i skolan. Det hela var mycket intressant, men ganska tråkigt att lyssna på. Hur som helst pratade föreläsaren ofta om JO, vilket var hans förkortning av justitieombudsmannen. För mig, som spelat pingis i massvis av år, är J-O någon helt annan, nämligen Jan-Ove Waldner. Varenda gång han sade JO fick jag bilden av J-O Waldner framför mig och han hade inte speciellt mycket med ämnet att göra. Jag tycker att de kunde kalla justitieombudsmannen för något annat, kanske JOM eller nåt, och låta J-O vara ensam om sitt smeknamn. Det vore ungefär som när man hänger upp hockeyspelares tröjor i taket fast I J-O:s fall pensionerar man ett smeknamn och hindrar andra från att använda den förkortningen. Då skulle jag slippa uppleva sådana struliga föreläsningar som igår, när man ska tänka juridik och jag bara får bilder av en pingisspelare i skallen.
Idag satt jag i klassrummet och jobbade när lektionerna var över, till mitt rättande hade jag gamla blandskivor i bakgrunder. Eftersom det var flera års blandskivor som jag hittade häromdagen var det låtar med på skivorna som jag inte lyssnat på på ganska länge. En låt som jag fastnade för var "Dark is rising" med Mercury Rev. Min syster avskyr den låten, men jag tycker att den är helt suverän. Texten är en aning dyster(stor chock), men det ger bara låten än mer tyngd. Jag såg Mercury Rev live i Stockholm 2005 och det var en riktigt bra spelning, även om recensenten inte höll med. När de körde Goddess on a highway fick jag nästan gåshud, den låter är sanslöst bra och live är den ännu bättre. Som deras bästa låt håller jag ändå Opus 40, det var den låten som fick mig att börja lyssna på bandet och den är fortfarande den bästa låt jag hört dem göra. Här är förresten ett klipp från spelningen jag såg.

Dagens låt: Mercury Rev - Dark is rising

0 Comments:

Post a Comment

<< Home