Thursday, January 11, 2007

När blir man gubbe?

Idag kom vi in på en ganska intressant diskussion i klassrummet, eller det var väl snarare en fråga som fick mig att fundera. Vi pratade lite grand om att det kommit en ny person till skolan, en av eleverna frågade mig om det var den gubben de träffat som jag menade. Jag visste inte om jag skulle klassa honom som gubbe, men jag berättade att han var över 60 år i alla fall. Eleven svarade att om man var över 60 så var man en gubbe, det fick mig att fundera över var gränserna går egentligen. Nu finns det kanske ingen given gräns för när man blir gubbe, men en ungefärlig gräns borde det finnas. En kompis till mig berättade att han hade hört den där idolvinnaren på radio nyligen, han hade sagt att han skulle fylla gubbe, vilket för honom innebar att fylla 22. Det är något som jag verkligen inte håller med om, i sådana fall hade jag varit gubbe ganska länge nu och även om jag börjat lyssna en del på gubbrock så tycker jag inte riktigt att jag kan klassas som gubbe än. En annan kompis till mig påstod att han själv fyllde gubbe när han fyllde 25, det håller jag inte heller med om, för då skulle jag bli gubbe om en dryg månad och det går jag inte riktigt med på. Det kommer nog att dröja ett tag innan jag ser på mig själv som en gubbe i alla fall. Jag är ju inte ens vuxen enligt SJ, då ska jag inte behöva bli gubbe inom den närmaste framtiden. Jag är dessutom för ung för att gå som vuxen på stan, åtminstone där jag senast kollade, också det är ett tecken på att jag inte ska bli gubbe än på ett tag. Personligen tycker jag att jag kan få klassa mig som ungdom ett par år till, så gubbålder är det ett tag kvar till. När man inte är ungdom längre tycker jag att man kan få kalla sig man åtminstone till man är sextio, bevisligen(eller åtminstone enligt min elev) är man gubbe när man passerat den gränsen.
Ett annat intressant ord är "farbror". Jag minns när Kusen blev kallad för farbror av en dam på stan i Gävle, han blev rätt paff och vi andra hade ganska roligt åt det. Han var då drygt 20 år och jag tycker inte att man kan klassas som en farbror då, om man nu inte har en bror som fått barn såklart. Farbror känns lite yngre än gubbe, men ändå lite väl gammalt för att det ska sägas till en person i 20-årsåldern. "Herrn" eller "grabben" hade känts mer passande.

Dagens låt: Live - Lightning crashes, världens bästa låt enligt mig när jag var 15 år.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

jag undrar hur gammal "damen" var som kallade honom farbror?

5:05 AM  
Blogger Tomas said...

Hon var för gammal för att vara tjej och för ung för att vara tant.

8:59 AM  

Post a Comment

<< Home