Wednesday, January 03, 2007

Intressanta skivsläpp

Så här i början av året brukar skvallerpressen alltid skriva om skivsläpp som väntas under det kommande året, det har de gjort även i år. Det stora släppet för mig i år är givetvis Weeping Willows nya skiva, men det kommer även ut andra intressanta skivor. Några av de släpp som jag ser fram emot i år är:

-Sophie Zelmani - Hennes skiva kommer ut veckan före WW:s och jag har redan förhansbokat den. Zelmani kommer till Gävle i mars och det är första gången jag får chansen att se henne live, ska bli mycket intressant. Än så länge har jag inte hittat någon som vill följa med, men det är ett tag kvar att leta än. Jag gillar Zelmanis röst starkt och är rätt säker på att hennes skiva kommer att falla mig i smaken.

-Bright Eyes - Conor Oberst släpper nytt material i år och med tanke på att jag gillat allt jag hört med honom tidigare, så räknar jag med att jag kommer att uppskatta den här skivan också. Bright Eyes har gjort många starka låtar, många låtar som jag rankar bland min absoluta favoriter, hoppas det kommer många låtar av den klassen på den här skivan också.

-Jose Gonzalez - Gonzalez förra skiva var en mycket positiv överraskning, väldigt bra texter och skön musik. Jag har sett honom live tre gånger och varje spelning har varit kanon, speciellt den jag såg på morgonen dagen efter studentkryssningen var minnesvärd. Förhoppningsvis fortsätter Gonzalez med samma stil som han hade på den förra skivan, då kommer den här att bli riktigt bra också.

-Interpol - Jag gillar deras musik skarpt, lite besviken att jag inte upptäckt dem förrän nu. Förhoppningsvis betyder ny skiva turné och förhoppningsvis stannar turnén till i Sverige, så jag får chansen att se ett av mina nya favoritband.

-Mercury Rev - Förra skivan var en liten besvikelse, men spelningen jag och Bolinder såg på Berns bevisade att de fortfarande är ett band att räkna med. De har, likt Bright Eyes, gjort många låtar som jag håller bland de bästa som jag hört och om de fortsätter att göra låtar i samma klass som Dark is rising och Opus 40 så kommer jag att vara mycket nöjd.

-Radiohead - Nu har jag inte lyssnat speciellt mycket på Radioaheads senaste skivor, men deras äldre skivor bevisar att de har potential. Det här är också ett band som jag hoppas kunna få se live under året, en ny skiva betyder förhoppningsvis europaturné.

-REM - När jag gick på högstadiet var REM ett av mina absoluta favoritband, när de släppte "Up" under mitt första år av gymnasiet höll jag den skivan som en av de bästa som gjorts och At my most beautiful blev snabbt en favorit. De senaste åren har jag inte lyssnat lika mycket på dem, men jag kommer säkert se till att få höra den här skivan.

-Damien Jurado - "Ohio" är en underbar låt, om någon av låtarna på den kommande skivan är av samma klass kommer skivan snart att finnas med i min samling.

Det här är de skivsläpp jag ser mest fram emot i år, åtminstone av de som är klara just nu. Vill ni kolla in hela listan med de artister som ger ut nytt material i år kan ni klicka här.

Dagens låt: Weeping Willows - The burden

0 Comments:

Post a Comment

<< Home