Friday, December 08, 2006

Dryck

Igår hade vi en ganska intressant diskussion i skolan. Jag vet inte riktigt hur vi kom in på ämnet, men vi pratar mycket mellan lektionerna och ibland kommer man in på udda ämnen. Igår kom vi in på drycker när vi satt och pratade mellan två svensklektioner, vi började då diskutera vilken dryck vi skulle välja om vi bara fick dricka en sak under resten av livet. Man skulle alltså välja bort alla drycker utom en, den skulle man dricka till allt. Det smartaste svaret på frågan vore givetvis vatten, det vore klart mest hälsosamt, men vi utgick mest ifrån smaken och vilken smak det skulle vara svårast att vara utan. Jag dricker aldrig läsk, så det är inget jag skulle ha problem att vara utan. Inte heller te, som en av eleverna valde, är något som jag skulle ha problem att vara utan, även om det är väldigt gott när man är förkyld. Jag gillar apelsinjuice, men inte så pass mycket att jag skulle välja att dricka det till allt. Jag har några starka kandidater, några drycker jag ogärna skulle vara utan. En kandidat är givetvis kaffe, det skulle kännas väldigt knepigt att vara utan kaffe. Jag gillar kaffesmaken och morgonkaffet när jag kommer till jobbet är bland det godaste jag vet. Ur hälsosynpunkt vore det inte så bra att bara dricka kaffe, men det som gör att jag valde bort kaffe är att det vore jobbigt att bara få dricka en dryck som är varm. Om man exempelvis idrottar är det bra att få dricka någonting för att få ork, då vill man gärna att det man dricker ska vara kallt och kallt kaffe är bland det vidrigaste jag vet. Därför valde jag inte kaffe.
En annan dryck som jag är väldigt svag för är mjölk, det dricker jag till all mat. Mjölk skulle nog fungera rätt bra att dricka när man idrottar också, kall mjölk efter ett jobbigt träningspass låter inte speciellt dumt. Jag skulle ha väldigt svårt att klara mig utan mjölk, men det som jag skulle ha svårast att vara utan är en förädling av mjölk, nämligen oboy. Jag har druckit oboy till frukosten så länge jag kan minnas och det är den dryck jag skulle ha absolut svårast att vara utan. Oboy fungerar bra både varm och kall, det kanske inte är det ideala till träning, men det skulle säkert fungera hyfsat i alla fall. Förhoppningsvis slipper jag dock göra det här valet. Jag fortsätter gärna dricka kaffe, juice, mjölk och vatten också, men om jag skulle tvingas göra valet skulle jag i alla fall kunna svara snabbt. Det är bra att vara förberedd.

Dagens låt: Bonnie Prince Billy - Agnes, queen of sorrow

0 Comments:

Post a Comment

<< Home