Sunday, December 03, 2006

CSKA-träning

Igår hade vi innebandyträning med vårat beryktade lag, CSKA Gorbatjov. Vi var inte så många som deltog, det medförde att det blev mer springande för oss som spelade. Att jag sprang en del känner jag av idag, kroppen är rätt sliten och det är tur att jag är ledig. I morgon när det är dags för jobb igen borde jag ha återhämtat mig. Det är rätt lämpligt att ha träningsvärk en dag som denna, jag har nämligen inte planerat att röra på mig allt för mycket idag. På förmiddagen har jag suttit och rättat uppsatser i soffan iklädd morgonrock, den enda fysiska ansträning jag gjort är att jag gick ut i köket och gjorde kaffe. Mina kaffebönor börjar ta slut nu, hoppas leveransen från Stockholm dyker upp snart. Samtidigt som jag rättat har jag haft Magnus Carlsons livespelning från Hultsfred 2002 igång på tv:n, det är en jäkligt bra konsert. Magnus första skiva är underskattad, det är utan tvekan en av de bästa skivor jag har i min samling.
Vanligtvis när jag rättar uppsatser brukar jag skriva mina omdömen på datorn, men det har jag inte riktigt hunnit med den här gången. Därför har jag skrivit mina omdömen för hand den här gången, det är inte helt okomplicerat. Jag har en tendens att skriva ganska otydligt ibland, min lärare på gymnasiet sa till mig att jag skrev som en kråka och det var inte helt obefogat. När jag anstränger mig skriver jag rätt hyfsat, men när jag ska skriva mycket blir det ibland ganska slarvigt. Jag hade en liten diskussion med en elev i fredags om vem av oss som skrev mest oläsligt, jag kan väl säga att det var tur för mig att hennes buss snart skulle gå, annars hade jag nog gått förlorande ur den lilla duellen. Jag hade bland annat skrivit ett R som påminde om om en missformad hästsko, så jag var i underläge.
Det är ganska svårt att tänka sig att jag faktiskt undervisat i välskrivning, jag lärde ut skrivstil till två elever på min praktik för något år sedan. De visste nog inte vad de gav sig in på när de satte mig på att lära eleverna att skriva fint. Vi hade välskrivningsböcker när jag gick på låg- och mellanstadiet, men det är inte mycket som är tråkigare än att skriva 30 stycken a:n och sedan 30 stycken b:n osv, så jag tog det inte så allvarligt. Jag tror att min handstil tog mycket skada av tiden på högskolan, där satt jag ofta och antecknade snabbt under föreläsningarna, åtminstone under de bra föreläsningarna. De anteckningarna hade man inte alltid nytta av, det var nämligen rätt svårt att tyda vad jag kastat ihop medans jag lyssnat.

Dagens låt: Håkan Hellström - Nu kan du få mig så lätt

0 Comments:

Post a Comment

<< Home