Sunday, December 03, 2006

Första advent

Idag är det första advent och jag börjar faktiskt redan nu känna lite julstämning. Det började med adventsmorgonen i kyrkan i fredags, även om jag kanske inte sjöng med i låtarna eller bad med i bönerna så blev det ett startskott för julladdningen. I helgen har julstämningen utökats. Till att börja med har jag satt upp mina adventsstakar i fönstren i lägenheten. En liten miss i beräkningarna har jag ändå gjort, senast jag hade dem framme hade jag bara två fönster, nu har jag fyra. Mitt stackars dubbelfönster i tv-rummet får vara utan julstämning ett tag till. Jag köpte mina adventsstakar på Rusta för 29 kornor under min första termin på högskolan och de lyser fortfarande som om de vore nya, de var en bra investering.
Jag fick även min första julkalender i helgen, det var storasyster som köpt den åt mig. Den är inte riktigt som alla andra kalendrar. Det är en chokladkalender med nonstops i stället för vanlig choklad. Förpackningen ser ut som en alvedonförpackning med jungfru Maria på baksidan, men en kalender är det och den bidrar till julstämningen här i mitt hushåll.
En sak som hör samman med jul och Gävle är givetvis den beryktade Julbocken. Idag hade den invigning och nu står den där igen utanför biblioteket och väntar på att brinna. I år sägs det att den ska vara byggd och preparerad på ett sätt som gör att den inte brinner, om det nu finns ett sådant sätt att göra den på så undrar man ju varför de inte gjort den så hela tiden.
En glöggafton med kompisarna brukar höra till julförberedelserna här i Gävle och den har vi haft ikväll. Det var jag, Gorbatjov, Den Gamle Franken och Kus som intog glögg i samband med säsongsavslutningen av FC Z. Vi hann under kvällen även med att titta igenom hela Angne & Svullo-dvdn, en helt okej söndagkväll med andra ord.
Operation iPod har däremot inte varit lyckosam för mig i helgen, jag har ännu inte fått någon ordning på den. Jag har många bortförklaringar för att dölja min egen oförmåga:

1. Instruktionsboken är på norska så det är mycket troligt att jag fattat något ord fel.
2. Jag har ingen tillräckligt bra USB-port på datorn.
3. Det kan vara hörlurarna som är glappa, det brukar hörlurar vara.
4. Min musik är för avancerad för att spelas på en sådan lite grej.
5. Det var den sista kvar i sin sort på affären, så alla de bästa var säkert redan tagna.

I morgon ska jag åka in till min gode vän och be om hjälp med den lilla maskinen, om det framkommer att det inte är något fel på den kommer jag garanterat inte att berätta det.

Dagens låt: Chingon - Malguena salerosa, väldigt cool låt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home