Saturday, September 30, 2006

Veckans lista v.39

1. Will Oldham – När jag och pappa åkte hem från hockeyn härom veckan lyssnade vi på Bonnie Prince Billy i bilen, farsan var ganska övertygad om att jag var rätt ensam om att lyssna på dem. Tyvärr tror jag att han har rätt, det är inte många som upptäckt Will Oldham och hans Bonnie Prince Billy. Jag är själv inte så insatt i turerna kring Oldham och hans olika projekt, det enda jag vet är att musiken han gör är helt makalöst bra. Gillar man nedstämd deppmusik kan man inte hitta något bättre än Bonnie Prince Billy. I morse satt jag och lyssnade på ”You will miss me when I burn” flera gånger, det är den bästa låt jag hört sedan Moz skiva kom. Den känsla som finns i den låten är svårt att hitta i låtar nuförtiden, den är suveränt bra. Jag upptäckte Bonnie Prince Billy genom en av syrrans kompisar, en person som jag numera är evigt tacksam för att ha lett mig till många artister. Genom honom hittade jag Tindersticks, genom honom hittade jag Damien Jurado, genom honom hittade jag Bright Eyes och genom honom hittade jag Bonnie Prince Billy och Will Oldham.

2. Gorbatjov – I morgon är det seriepremiär för CSKA Gorbatjov och eftersom jag inte kan ha med ett helt lag här på listan får laget representeras av mannen som givit vårat lag sitt namn. För två veckor sedan gick vi vidare i cupen, det var en liten skräll, nu är det dags för oss att spänna musklerna i serien. Vi är nu ett år äldre, har fått en viss rutin, vi känner varandra bättre och vet var vi har varandra. Förra året hamnade vi på tionde plats i serien, målsättningen i år är givetvis att förbättra den positionen, en plats på den övre halvan känns inte helt orealistisk så länge vi inte drabbas av några skador. Inget lag ska känna sig säkert mot CSKA Gorbatjov, det är en sak som är säker. Det kan jag som assisterande lagkapten lova och jag tror att den Gamle Franken, som är lagkapten, instämmer. Igår värmde delar av laget upp med att träna sina reflexer i Mario Kart 64. Snäll som jag är lät jag de andra vinna, vill inte att deras självförtroende ska ligga på minus när innebandyn drar igång, det kan lätt påverka spelet. I morgon är det dags, ingen är säker, CSKA är på gång.

3. Peter Crouch – Änne en gång har denne man bevisat för mig att jag hade lite fel när jag hade min egen lilla värva-inte-Crouch-kampanj här på sidan. Målet Crouch gjorde mot Galatasaray i onsdags höll verkligen hög klass. Jag trodde inte jag skulle gå se honom sätta mål av den sorten när vi värvade honom, han har försökt med cykelsparkar tidigare, men då har det mest sett komiskt ut. I veckan fick han alltså fullträff med en av sina konstsparkar och jag tror att hela fotbollsvärlden fortfarande är häpna. Snart kanske man slipper höra kommentatorerna prata om att han faktiskt har bra teknik trots sin längd, det har han bevisat många gånger om nu. Jag hade fel om Peter Crouch och det är jag mycket glad över.

4. Jason Alexander – Det enda jag sett på tv den här veckan är ett avsnitt av ”Seinfeld”. Innan jag flyttade hit till Gävle hade jag inte sett ett endaste avsnitt av serien, men de senaste fem åren har det blivit desto fler. George är helt överlägsen i serien, utan honom vore det inte alls samma sak. Han har en ny serie nu, som visas på sexan på helgerna, den är inte i närheten av att vara i klass med ”Seinfeld”, det är å andra sidan inget man kan förvänta sig. När Jason Alexander spelar George är han med i en av de roligaste komediserier som gjorts, helt klart i klass med ”Alf” och ”South park”, en sådan roll får man nog bara en gång i livet.

5. Robert Downey Jr. – Jag har aldrig haft någon speciell åsikt om denne skådespelare, men jag såg honom nyligen i en film som hette ”Kiss, kiss, bang, bang” och det var en positiv överraskning. Nu har Downey Jr. Tydligen fått ett riktigt förtroendeuppdrag, han ska nämligen spela Iron Man. Iron Man är en marvelkaraktär som jag inte var speciellt imponerad av när jag var yngre, men när jag på senare år börjat läsa igen har jag märkt att han är en mycket intressant superhjälte. Precis som alla andra hjältar i marvels värld så har han fel och brister och ett inte helt okomplicerat privatliv. Om jag minns det hela rätt stämmer den beskrivningen in även på Downey Jr. Han har haft problem med både sprit och droger och borde kunna sätta sig in i Tony Starks situation. Nu har man ännu en film att se fram emot.

Dagens låt: Bonnie Prince Billy - You will miss me when I burn

0 Comments:

Post a Comment

<< Home