Saturday, July 22, 2006

Michael Madsen

Min favoritscen i filmhistorien kommer från den underbara filmen Reservoir Dogs. Det är givetvis scenen där den stackars polisen Marvin Nash torteras till tonerna av "Stuck in the middle with you", det är brutal och genial scen. Den skådis som gör scenen unik är Michael Madsen, hans insats kan itne överskattas.
Madsen är en skådis som inte alls får den uppskattning han förtjänar, mycket tack vare att han gjort några dumma val i sin karriär. Jag rankar honom som den kanske bästa birollsskådisen i filmvärlden, tillsammans med Steve Buscemi, Tim Roth och Joe Pesci.
Idag såg jag på SinCity, visserligen inte för första gången men jag kan ändå inte låta bli att tycka att det är synd att inte Madsens roll är större. Han har en förmåga att stjäla scenerna när han är med och så är fallet även i den här filmen. Madsens insats som Buck i Kill Bill 2 är ett annat exempel på hur han äger filmduken när han är med. Scenen där han sitter utanför sin husvagn och pratar med Bill kan man se hur många gånger som helst, stämningen mellan bröderna gestaltas så förbannat bra. Att Madsen oftast är med i Tarantinos filmer är ett gott betyg, men han gör även bra ifrån sig i filmer som Donnie Brasco och Thelma & Louise.
Om jag skulle göra en film vore Michael Madsen ett av de första namn jag skulle anlita.

Dagens låt: Kris Kristofferson - Sunday morning coming down

0 Comments:

Post a Comment

<< Home