Friday, July 28, 2006

Absolute Power Ballads

Igår såg jag reklam för en skiva som lät väldigt intressant, nämligen Absolute Power Ballads. Är det någonting som jag förknippar med mellanstadiediscon så är det just Power Ballads. Jag och en kompis brukade agera dj:s på våra discon på den tiden, vi kallade oss Double Trouble. En av anledningarna till att vi fick sköta musiken var att jag hade More Power Ballads, den heliga skivan på våra discon. Man behövde egentligen inte göra så mycket än att knäppa igång den skivan och sen behövde man inte bry sig om musiken på över en timme. Den första kvarten brukade vi köra lite andra låtar, men när alla var på plats handlade det nästan enbart om lugna låtar och då var More Power Ballads skivan som gällde, tillsammans med "November Rain", "Don´t cry" och "Nothing else matters". Jag tror att alla i min generation har dansat tryckare till låtar som Scorpions "Wind of change" och Returns "Bye bye Johnny", men jag trodde att genren var utdöd nu och bara levde vidare i våra minnen. Helt plötsligt dyker då den här samlingsskivan upp, med 48 låtar som ska klassas som Power Ballads. Givetvis var jag tvungen att kolla in låtlistan för att se vilka låtar som är med och vilka som saknas. Faktiskt är de flesta av de låtar som jag skulle haft med på en sådan skiva med även på den här, men några har man missat. Den största missen man gjort är att utelämna Giants "I´ll see you in my dreams", dessutom är det en gigantisk miss att ta med The Calling, de hör inte hemma på en sån här skiva. Limp Bizkit ska inte heller vara med på en skiva med Power Ballads, det trodde jag var något alla visste, men tydligen har några missat det.
Skivan får ändå godkänt, man har med de viktigaste låtarna. Man utelämnar egentligen inte "Wind of change" från en Power ballads-skiva, men å andra sidan har man emd två andra låtar med Scorpions och tre låtar från samma grupp är för mycket. De här låtarna är nostalgi på högsta nivån och den kommer säkert att sälja rätt bra. Det är ju inte alla som har ett guldkorn som More Power Ballads kvar i sin skivsamling.

Dagens låt: Eric Clapton - Back home

0 Comments:

Post a Comment

<< Home