Saturday, June 24, 2006

Veckans lista v.25

1. Lars Lagerbäck - Jag kunde inte riktigt bestämma mig om jag skulle ta med Lucic, Allbäck, Larsson, Ljungberg eller någon annan av spelarna som såg till att vår tid på läktaren i Köln blev en upplevelse, men det slutade alltså med Lagerbäck i stället. Jag tycker att han är en väldigt underskattad tränare, han får åtminstone inte den uppskattning han förtjänar. Efter matchen mot Trinidad började det skrivas i tidningarna att han borde få sparken om inte laget vann mot Paraguay, det tycker jag är ett tecken på att man inte har den respekt för Lagerbäck som han förtjänar. han har tagit Sverige till fyra raka mästerskap, även om han hade hjälp av Tommy Söderberg ett tag så har han gjort ett suveränt jobb. Det här mästerskapet har han för tredje gången i rad sett till att Sverige tagit sig vidare från gruppspelet och det är imponerande. Det är inte många länder som kan skryta med en sådan svit, exempelvis har stora länder som Italien och Tjeckien inte klarat av den bedriften. Även om inte resultatet blivit bra i detta VM vore det dumt att kicka Lagerbäck. Jag tror vi kommer att sakna honom när väl hans kontrakt gått ut.

2. Laleh - Jag såg denna underbara artist på nyhetsmorgon på fyran i morse och det var väldigt bra. Hon spelade en låt från "Vem har lurat alla barnen?" och den var ännu bättre nu än när hon spelade den på turnén. Förra sommaren lyssnade jag väldigt mycket på Lalehs förra skiva och den håller fortfarande. Lalehs karriär är imponerande, hon har gjort allt jobb själv och fått allt precis som han ville ha det. Laleh är en perfekt förebild för alla unga tjejer, och killar också för den delen, och i sommar är det upp till alla som kan att gå och se hennes spelningar. Personligen ska jag se henne i Gävle i augusti.

3. Stephan Pastis - Egentligen borde han varit med på listan tidigare, han har nämligen förgyllt mitt senaste halvår med underbart roliga serier. Pastis har skapat serien som här i Sverige kallas "Pärlos för svin". Den är med i morgontidningen som mina föräldrar har och man vet att man varje morgon får börja dagen med ett skratt när man läser hans serier. "Pärlor för svin" är väldigt låg humor, precis på den nivå det ska vara. Näst efter Dilbert är nog det här den bästa komediserien jag läst.

4. Anders Wendin - Wendin kanske är mer känd som Moneybrother och det är också i rollen som Moneybrother som han är med på min lista. Jag läste en intervju med honom igår där han säger att en ny skiva är på gång, det låter mycket positivt. Moneybrother är någon jag verkligen svängt i min åsikt om. När jag första hörde hans första skiva tyckte jag att den var hyfsad, sen såg jag en spelning med honom nere i Arvika som jag tyckte var lite töntig. När sedan den andra skivan kom fastnade jag direkt för första singeln och köpte sedan fullängdaren när den kom. När dets edan blev klart att han skulle spela på Konserthuset här i stan skaffade jag och Gorbatjov biljetter på en gång, det är inget som någon av oss ångrar. Spelningen han gjorde på konserthuset var helt suverän, energin på scenen var imponerande och låtarna växte ännu en nivå när de spelades live. Nu när Moneybrother snart släpper nytt hoppas jag på en skiva i samma klass och på en turné som kommer hit till Gävle, om det händer kommer Moneybrother att hamna högre på någon lista framöver.

5. Joaquin Phoenix - Snart kommer "Walk the line" ut på dvd och jag har redan förhandsbokat filmen. Phoenix gjorde en suverän insats som Johnny Cash och filmen är en av de bästa filmer jag sett på bio sedan jag flyttade hit till Gävle. Hoppas det är några intressanta klipp med bland extramaterialet.

Dagens låt: Freddie Wadling & Nina - Flyg min väg

0 Comments:

Post a Comment

<< Home