Monday, June 26, 2006

Teknisk under hot

Lärare är i allmänhet ganska otekniska, jag är inget undantag. Jag klarar t.ex inte av att sätta in en film i en kamera eller att koppla ihop digitalboxen med tv:n. Eftersom jag är väl medveten om min tekniska brister brukar jag undvika alla sådana utmaningar och i stället be mina mer tekniska vänner om hjälp. Idag blev jag dock tvingad att testa mig själv rejält. Jag köpte nämligen ny bil idag, forden har givit upp och måste få gå till vila. I bilen fanns det endast kassettbandsspelare och radio, men jag fick med en cd-spelare i en kartong. Den var det tänkt att jag skulle sätta i själv. Som jag tidigare skrev utnyttjar jag hellre mina vänners kunskaper en testar mina egna så jag bestämde mig för att vänta med att sätta i cd-spelaren tills jag kom till Gävle, där kunde jag få hjälp. I stället började jag lyssna på radio. Kanalen som var inställd var Rix FM, jag trodde att jag skulle kunna genomlida detta spektakel i tio mil, men jag bedrog mig.
När jag åkt började kanalen att bomba mig med hemsk musik och meddelanden som:

"Efter pausen, Da Buzz nya discodänga"
"Strax, Bossons nya hit"
"och nu, Paaaaaaatrik Isaksson"

Jag insåg snart att läget var ohållbart, hur många kan stå ut med sån skit i en timme? När jag kom till Svedja svängde jag in på morsans och farsans gård och tog tjuren vid hornen. jag slet upp förpackningen med cd-spelaren och började att kolla in kablarna. Jag kände mig lite som MacGyver när jag låg där i bilen med röda och gröna sladdar som skulle kopplas in på rätt ställe och jag kände ungefär samma press som han känner vid syreattacker eller myranfall. Gasläckor och Da Buzz känns ungefär lika farliga. Det var dock tydligt att jag, under denna enorma press, var ganska teknisk. Jag lyckades nämligen få ihop kablarna på rätt sätt och när jag stoppade in min Kris Kristofferson-skiva i cd-spelaren fungerade det på en gång. Jag sjönk lättad ihop i framsätet, hotet från skräpmusiken var över.

Dagens låt: Kris Kristofferson - From the bottle to the bottom

0 Comments:

Post a Comment

<< Home