Sunday, April 09, 2006

Listdags igen

På liverpoolforumet är det just nu en diskussion kring överskattade och dåliga filmer, den diskussionen har jag givetvis blandat mig. Det är svårt att ranka de sämsat filmerna, det finns så enormt många dåliga filmer att dte är svårt att ta ut tio stycken. I stället har jag gjort en ranking över mina största filmbesvikelser, alltså filmer som jag hade förväntningar på men som inte blivit vad jag hoppades. Min lista ser ut som följer:

1. Terminator 3. Jag vet inte om jag trodde att filmen skulle vara bra, men är man uppvuxen med T2 så hoppas man ju i alla fall. Filmen var hemsk rakt igenom och inte en gnutta av den känsla som fanns i de gamla filmerna fanns kvar.

2. StarWars Episod 1. Egentligen behöver inte det här motiveras, det räcker med att jag skriver Jar-Jar Binks så förstår ni.

3. Troja. Bra skådespelaruppsättning och rejäla kostnader. Jag hade väntat mig en mäktig film i samma klass som Braveheart och Gladiotor, i stället blev det en töntig film med felplacerade skådisar. Skräpfilm.

4. Daredevil. En av mina absoluta favoriter i marvels värld kom på bio, klart man hade förhoppningar. Men Ben Affleck drog Matt Murdock i smutsen och levererade den dödaste rolltolkning jag kan minnas. Fy fan för Ben Affleck.

5. Aviator. Scorsese är en legend, men The Aviator var en seg och tråkig film. DiCaprio gör en bra insats, men filmen var minst en timme för lång och levde inte upp till mina förväntningar.

6. Master and commander. När en film får många oscarsnomineringar så hade man ju åtminstone förväntat sig att det skulle hända något i filmen också, men i den här filmen händer det nästan ingenting och ändå har man valt att göra filmen en halv dag lång.

7. Pearl Harbour. Okej, egentligen hade jag väl inga stora förväntningar på en film med Ben Affleck och Josh Hartnett och som regisserats av en av tidernas mest talanglösa regissör, Michael Bay. Filmen hade kunnat vara skitbra, om det funnits någon med en gnutta talang i filmteamet. För att citera Team America: Why does Michael Bay get to keep on making movies?

8. Mulholland Drive. Jag hade väntat mig att få se en kanonfilmen, men när filmen var slut hade jag inte en aning om vad jag hade sett. Jag skulle nog inte valt att se den när jag var trött och bakis, men nu gjorde jag det och blev väldigt besviken.

9. Hulk. Jag kan inte låta bli att ta med den här filmen på listan, för fan va usel den var. Hulken är inte en av mina favoriter inom marvel, trots det satt jag och led. Vem kom på idén att låta honom slåss mot nån muterad pudel?

10. The Score. DeNiro, Marlon Brando och Edward Norton, en film med en sådan uppsättning har potential. Jag såg The Score och sedan glömde jag bort att den ens existerade, meningslös film.

En sak som jag inte fattar är att flera på forumet skriver "Alla Van Dammes filmer" när de ska ranka de sämsta filmerna. Det är lite konstigt att man dömer ut alla hans filmer på samma gång, det är ju faktiskt en enorm skillnad mellan Bloodsport, som är en av tidernas bästa fightingfilmer, och Knock-off, som är en av tidernas absolut sämsta filmer. Om man sätter sig ner för att se en Van Damme-film och väntar sig högkvalitativ handling och enorma skådespelarinsatser så kan jag förstå att man tycker filmerna är dåliga, men om man förväntar sig det av hans filmer får man skylla sig själv. Om man däremot, som jag, sätter sig och ser hans filmer enbart för att få våldsunderhållning så klassar man verkligen inte alla hans filmer som de sämsta filmerna som gjorts. Jag kan hålla med om att det han gjort de senaste 7-8 åren inte har varit något att ha, men de gamla filmerna kan jag se hur många gånger som helst.

Dagens låt: Morrissey - Life is a pigsty

0 Comments:

Post a Comment

<< Home