Friday, December 16, 2005

Min årskrönika

Jag har som en egen liten tradition att jag i slutet av varje år brukar lista de tio bästa sakerna som hänt under året. Eftersom det bara är två veckor kvar till nyårsafton idag börjar det bli dags att sätta ihop årets lista, men jag har tänkt att innan den listan blir officiell ska jag här bjuda på de tidigare listor som jag gjort. Den första listan jag gjorde är ifrån första januari 2003 och här listar jag de tio bästa sakerna som hände mig 2002:

1. Morrissey på Hovet
2. Skakade hand med Magnus Carlson
3. UH-båten
4. Arvikafestivalen med WW och Swan Lee
5. Jag fyllde 20
6. Weeping Willows på o´learys
7. Alla fester med grabbarna
8. Klarade grammatiken
9. Cityfesten
10. StarWars Episode 2, mycket bättre än förra filmen

Jag blev en aning förvånad när jag läste den här listan igen, jag mindes inte att jag tyckte att StarWars-filmen var så bra att den förtjänade en plats på listan men tydligen tyckte jag det då. De andra händelserna på listan minns jag däremot väl att jag uppskattade. Grammatiken var en hemsk tenta och jag tror aldrig jag pluggat så mycket, förutom kanske på historiatentan, det var väldigt skönt att klara den och jag fick faktiskt till och med ett stabilt VG.
UH-båten minns jag var skitkul, alla mina kompisar här i Gävle var med på kryssningen och vi hade hur skoj som helst.
Att Morrissey ligger etta behöver jag nog inte ens motivera, det var min första, och hittills enda, Morrisseykonsert och det var magnifikt.

Listan två kommer från första januari 2004 och innehåller det bästa som hände mig under 2003:

1. Liverpool-resan, en underbar upplevelse.
2. DM-segern, var riktigt kul att vinna.
3. Arvikafestivalen, som vanligt en av årets höjdpunkter.
4. Cardigansspelningarna, äntligen fick jag chansen att se dem live.
5. Christian Kjellvanders spelningar, väldigt mäktiga konserter.
6. Kalas i Säter, Magnus Carlson live får man bara inte missa.
7. UH-båten, alltid kul att åka iväg och festa, att Concretes spelade gjorde det hela ännu bättre.
8. Språkhistorian, att klara kursen och få VG var en riktig höjdare.
9. X-men 2, ännu bättre en första delen. Jag blev absolut inte besviken.
10. Alla andra fester med grabbarna på Sätra, som vanligt kul värre.

På den här listan var det ingenting som överraskade mig, jag minns alla de här händelserna starkt och att Liverpool-resan kom på första plats var ganska så givet. det var mitt första besök på Anfield och det var verkligen en barndomsdröm som gick i uppfyllelse.
Min DM-vinst i herrsingel minns jag också att jag tyckte var väldigt kul, jag var oseedad och det var nog inte många som trodde att jag skulle vinna.

Den sista listan som följer är de tio bästa sakerna jag var med om i fjol:

1. Weeping Willows i Gävle, fick en låt tillägnad mig och som troget fan var det riktigt stort.
2. VG i Historia A, har aldrig pluggat så mycket så det var otroligt kul att det gav resultat.
3. Arvikafestivalen, en höjdare som återkommer varje år.
4. Simon & Garfunkel, overklig upplevelse.
5. Festerna med polarna, det är alltid kul att gå på krogen med kompisarna och det gör att man lättare orkar med skola och annat.
6. Ordjakten, lite sjuk upplevelse men ändå något man alltid kommer minnas.
7. Gerrards 3-1 mot Olympiakos, trots att jag satt ensam hemma i lägenheten och såg matchen så var det en upplevelse när Gerrard krutade in 3-1 och tog oss till slutspel.
8. Norrköpingresorna, var ner till Dino två gånger efter sommaren och det var skoj. Både att se peking spela fotboll och träffa Dino och hans kompisar var kul, dit ska jag tillbaka.
9. Saybia, spelningen kom under en period som var ganska tung, men mitt humör blev genast bättre av att åka ner till Bolinder och gå på konsert med ett av mina absoluta favoritband.
10. Praktiken på Nynäs, jag trivdes otroligt bra och det var de snabbaste sex veckorna under min utbildning

De händelser som kvalade in på den här listan minns jag väl, speciellt WW-spelningen i Gävle när jag fick en låt tillägnad mig. Plats sju kan vara en liten ledtråd till en av det här årets bästa händelser, men jag ska inte skriva mer om det nu utan lämnar er med den cliffhangern.

Dagens låt: Eric Clapton - So tired

0 Comments:

Post a Comment

<< Home