Thursday, October 06, 2005

Tvättdag

Det finns några saker man måste göra när man bor ensam, vare sig man vill eller inte, en av de sakerna är att tvätta. Jag tycker det är ganska kul att laga mat, lider inte speciellt mycket av att städa och även diska är överkomligt då man i alla fall kan lyssna på musik då, men tvätta är fruktansvärt trist.
Idag har jag tvättid, just nu för att vara exakt, och det är precis lika tråkigt som vanligt. Först måste man samla ihop alla gamla, svettiga träningskläder som ligger glömd i en massa olika träningsväskor, sen blir det till att trycka ner så mycket som möjligt av den andra tvätten i påsar och kuska ner till tvättstugen. När man väl är där blir det till att sortera allt i olika högar, det slutar dock alltid med att det blir två högar som åker i en varsin maskin sen är det bara att hoppas på det bästa. På senare tid har det blivit tre högar, jag har en hel del kläder som ska tvättas i 30 grader och dem är jag också ganska rädd om. Nu är det extra nervöst med just 30 graderstvätten, min vackra matchtröja till CSKA Gorbatjov är med där och tvättar jag den fel finns det en överhängande risk att jag måste göra om trycket, något jag verkligen inte vill råka ut för. Jag har just slängt i de två första omgångarna i maskinerna och snart är det dags att gå ner och flytta över dem till centrifugen. När jag bodde på Sätra skötte maskinen centrifugeringen men nu måste jag slänga över alla kläder i något som ser ut som en liten silo och låter som ett helt jäkla tröskverk. Det tar alltså mer tid nu än det gjorde på Sätra och det är tid som jag kunde spenderat på något mycket roligare, exempelvis hemtentan. På Sätra fanns dessutom ett torkskåp, det kan man bara drömma om här på Brynäs. Jeans och mina finare tröjor får följdaktligen hänga på tork i lägenheten, det är en aning irriterande under den tid det varar då man måste flytta på dem varje gång man ska sätta sig någonstans.
Brynäs är klasser bättre än Sätra på alla sätt och vis, bortsett från just tvättandet, men det är å andra sidan inte så ofta jag tvättar så det kan jag leva med. Nu är det dags att återgå till jobbet, centrifugering väntar.

Dagens låt: Weeping Willows - Bad voice

0 Comments:

Post a Comment

<< Home