Wednesday, September 28, 2005

Vem kläckte idén?

Jag har tyvärr dragit på mig en förkylning under mina dagar som vikarie, idag när jag inte jobbar längre bröt den ut på allvar. Hade riktigt ont i halsen i morse, så jag letade upp ett apotek där jag köpte på mig halstabletter som kunde rensa bort all skit i halsen. De jag köpte gick tyvärr bara att ta varannan timme enligt texten på förpackningen, så jag bestämde mig för att köpa ett paket Fishermans friend också. Eftersom jag vet att de har det på skolan beslöt jag mig för att köpa det samtidigt som jag skulle köpa min traditionella stora kaffe som jag alltid köper när det vankas skola, det var inte en bra idé.
När jag kom till skolan och kom fram i kön så märkte jag till min förskräckelse att de bara hade lakrits som smak på halstabletterna i skolan, lakrits för mig är mer ett hot än en smak så jag blev rädd att jag skulle få klara mig utna tabletterna hela förmiddagen. Då såg jag en förpackning med en annan färg som jag genst slet åt mig, utan att riktigt läsa på den. När jag betalat och druckit upp mitt kaffe tog jag fram förpackningen, öppnade den och stoppade in en tablett, då insåg jag att jag gjort ett stort misstag. Det var en ruskigt äcklig halstablett där smaken skar sig rejält med själva syrligheten i tabletten, jag tittade på förpackningen för att se vad det var för smak. Tydligen hade något mindre geni på Fishermans friends utvecklingskontor, om de nu har ett sådant, kommit på idén att det skulle vara kul att testa halstabletter med mandarinsmak, för det var en sådan jag hade stoppat i munnen. Jag älskar mandariner, på vintern brukar jag äta kilovis med sådana, men som smak på en halstablett var det vedervärdigt. Jag fattar inte hur man tänker när man gör en halstablett med en smak som är söt, halstabletter ska inte vara söta, så är det bara. Nu blev det någon mysko blandning mellan den söta mandarinsmaken och den starka halstablettsmaken och det var ingen trevlig upplevelse. Det vore intressant att veta om personen som kom på den här käcka smaken också brukar grogga på persikojuice eller nån annan sliskig smak, eller kanske sköljer tandkräm i hallonsoda. Med facit, eller rättare sagt halstabletter med mandarinsmak, i hand kan jag säga att jag lätt skulle valt lakritssmaken om jag bara vetat vad som väntat mig i den andra förpackningen. Den som kläckte idén till den här tortyrtabletten borde utan tvekan få sparken, vem vet vad denne kan komma på härnäst, Fishermans Friend med jordgubbssmak kanske?

Dagens låt: Ryan Adams & Norah Jones - Dear John

0 Comments:

Post a Comment

<< Home