Thursday, September 22, 2005

Tillbaka till brottsplatsen

Idag var jag och vickade på min gamla högstadieskola. Det kändes lite mysko att sitta i lärarrummet och förbereda en lektion när alla mina gamla lärare skymtade förbi, den ena efter den andra. Det var verkligen inte mycket som förändrats sedan jag lämnade skolan för 8-9 år sedan. Alla lärarna kände igen mig, trots att jag på den tiden hade långt hår och var en aning kortare än idag, det verkar som om lärarna på skolan har ganska bra minne.
Dagen började tufft med tanke på att jag skulle undervisa i ett ämne jag verkligen inte kan påstå att jag behärskar, nämligen tyska. Vi hade en bra lärare i tyska på högstadiet, men vi som klass var nog ingen höjdare. Jag satt oftast med Hepp Stars och Gamle Franken, ibland hängde vi med och ibland roade vi oss med att köra viking med en penna. Viking var en genial lek som gick ut på att man slog varandra tills någon gav upp, vi körde den med penna och slog varandra på handen. Så här i efterhand känns inte leken speciellt givande, men på den tiden tyckte vi att det var jätteroligt. Det roliga slutade dock när en av oss råkade tappa pennan i ett slag och den hamnade i bakhuvudet på läraren, som tur var var vi duktiga elever och klarade oss undan. Jag tror att vi nötte NAD-schemat i över ett år och ändå kunde jag inte skilja mellan prepositionerna som styr ackusativ och dativ när jag började gymnasiet.
Klassen jag hade idag hade dock bara läst tyska i tre veckor, och eftersom jag trots allt läste i sex år så hade jag lite bättre kunskaper än dem. Jag fick dock vissa problem när jag skulle förklara en mening för en av eleverna, orden fanns där men böjningarna tror jag inte blev rätt. Det var nog tur att det inte var åttorna jag hade, då hade jag kunnat få problem.

Dagens låt: Swan Lee - Stay tonight

0 Comments:

Post a Comment

<< Home