Monday, September 05, 2005

Bort med Roberto från Sportspegeln!

Igår var det andra veckan i rad som jag var irriterad efter att ha sett Sportspegeln på SVT. Jag har sett programmet så länge jag kan minnas och alltid tyckt att det håller en mycket högre klass än fyrans långa sportsändning, men nu har man gått ner sig även på SVT. Förra veckan började man nämligen med en ny del av programmet där Paolo Roberto får argumentera mot någon i något som tydligen ska föreställa en sportdebatt. Hela den här delen av programmet är ruggigt pinsam. Igår var det Lasse Anrell som utmanade Roberto i en debatt och det hela bestod mest av ett massa pladdrande i munnen på varandra. Anrell gjorde ingen större insats, men Paolo Roberto är enormt dålig. Igår stod han och sa saker som lät påhittade och hade inga som helst konkreta argument till saker. Allra dummast framstod han när han diskutared huruvida ett lag ska dricka under säsong eller inte, han sade ungefär så här: "Vi lever i en demokrati, så om tränaren säger att de inte ska dricka ska de låta bli". Som jag har uppfattat demokrati så ska det innebära ett slags folkstyre, det som Roberto beskriver låter mer som en diktatur, dvs att tränaren bestämmer vad alla i laget ska göra. Jag säger inte att det är fel att införa spritförbud i ett lag under säsong, men man kan knappast kalla det ett demokratiskt beslut.
Jag kan inte fatta varför man tar en medioker, mediakåt boxare som expertdebattör i ett, hoppas jag, seriöst program som Sportspegeln. Roberto har aldrig uträttat någonting ens inom sin egen sport, varför tror man att han skulle ha nånting att komma med när det gäller exempelvis allsvenskan i fotboll? Han har visserligen bestämda åsikter om allt, men så länge åsikterna är antingen självklara eller helt idiotiska förstår jag inte vad han ska tillföra. Igår sade han inte ett vettigt ord under de plågsamma minuter som den här parodin på debatt tog upp tid från intressant sport i tv och det är illa. Det är inte bara det att han inte har några vettiga saker att säga, det känns ganska menlöst att ha en debatt mellan två personer som inte har någon som helst makt att ändra på de saker de diskuterar. Det är en sak att två politiker debatterar om hur man ska få ner arbetslösheten, men vem fan bryr sig om var Paolo Roberto tycker om Tre Kronors lednings agerande?
Näe, bort med fjanten från Sportspegeln och lämna alla pinsamheter åt Patrik Ekwall på fyran.

Dagens låt: Editors - Fall

0 Comments:

Post a Comment

<< Home